احضار و بازجویی مادر یک شاعر تبعیدی از سوی ماموران وزارت اطلاعات تبریز

0
368

امید اقدمی گفت ماموران وزارت اطلاعات تبریز روز بیست و پنجم دی ماه با احضار مادرش به وزارت اطلاعات، طی یک بازجویی شش ساعته از او درباره محل زندگی و ارتباطات این شاعر و فعال حقوق کودکان پرسیده‌اند و او را به تعقیب قضایی و صدور حکمی سنگین تهدید کرده‌اند.

امید اقدمی که در مهر ماه ۱۳۹۶ و پس از تلاش ماموران وزارت اطلاعات با حمله به خانه‌اش از ایران خارج شد، گفت از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران، این دومین بار است که ماموران وزارت اطلاعات مادرش را احضار و بازجویی کرده‌اند. مادر امید اقدمی اکرم امامقلی‌زاده، چهل و پنج ساله و حسابدار، در شهر تبریز در شمال غرب ایران زندگی می‌کند.

امید اقدمی گفت پس از فرار او از کشور و ناکامی ماموران وزارت اطلاعات در بازداشت این فعال حقوق کودکان، ماموران مادرش را مقصر می‌دانند: «پس از چند بار احضار تلفنی و بی توجهی من، ماموران به خانه حمله کردند، من نبودم و مادرم هم حاضر نشد هیچ جوابی درباره محل سکونت من بزند و آن‌ها همین را به پای تلاش یا کمک در فراری بودن من گذاشته‌اند.»

بنا بر اطلاعات، ماموران وزارت اطلاعات روز یازدهم مهر ماه ۱۳۹۶، در غیاب این شاعر تبریزی، به خانه‌اش حمله کرده و با توهین به اعضای خانواده، وسایل شخصی مانند لپ تاپ، کتاب‌ها و دستنوشته‌های او را با خود بردند. امید اقدمی دو روز پس از این ماجرا در سیزدهم مهر ماه موفق شد به صورت غیرقانونی از ایران خارج شود.

امید اقدم ۲۶ ساله و دانش‌آموخته مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت معلم تبریز است. او پیش از ترک ایران، در انجمن دوستداران حقوق کودک تبریز فعالیت داشت و علاوه بر آن اشعاری با زمینه انتقادی و سیاسی نیز سروده‌است،  «مثل یک بمب»، «من فکر می‌کنم» و «من عاشق»  از شعرهایی است که  از این فعال چپگرا در وبلاگ‌ها و فضاهای مجازی منتشر شده است.

خبرگزاری فارس، منسوب به سپاه پاسداران، در مهر ماه سال ۱۳۹۵، با حمله به فعالان حقوق کودک در تبریز، آنان را «ورشکستگان سیاسی» خواند که برخوردهای ساختارشکن و زننده‌ای مانند «سیگار کشیدن دختران مربی و جدی نبودن مسأله حجاب در انجمن‌ها» را تبلیغ می‌کنند.

خبرگزاری فارس در گزارشی به تاریخ هفدهم مهر ماه ۱۳۹۵ با اشاره به انجمن «دوستداران حقوق کودک تبریز» نوشت: «در حاشیه شهر تبریز به دور از نگاه‌ها، عده‌ای از ورشکستگان سیاسی، که حالا فهمیده‌اند نه در داخل کشور و نه در خارج از کشور جایگاه و پایگاهی ندارند، این بار کودکان و خانواده‌های محروم را وسیله‌ اهداف و اغراض خویش ساخته‌اند کودکانی که گاه نقش پوشش فعالیت‌های آنها را بازی می‌کنند و گاه به چشم سرباز و نوچه جریانات ورشکسته به آنها نگاه می‌شود.»

خبرگزاری فارس، از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران است که مانند خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان، ارتباطات نانوشته‌ای با دستگاه‌های امنیتی دارند و گزارش‌های آنان علیه فعالان سیاسی و مدنی، اغلب به پرونده‌سازی و بازداشت آنان منجر شده است.

امید اقدمی گفت از آغاز اعتراضات سراسری در ایران فشار بر روی اعضای خانواده‌ی معترضین در دستور کار نهادهای امنیتی قرار گرفته است. در رشت ماموران امنیتی به خانه‌ی آرش شعاع شرق، روزنامه‌نگار ساکن خارج از کشور حمله کرده اند و خانواده‌ی وی را برای متوقف کردن او تحت فشار قرار داده‌اند. در خوی محمد محسن‌نژاد، پدر آیدین محسن‌نژاد به جای پدرش دستگیر شده و به او گفته شده است که تا زمانی که فرزندش خود را معرفی نکند زندانی خواهد بود. همچنین اکثر خانواده‌های معترضین بازداشت شده تهدید شده‌اند که در صورت انتشار نام آن‌ها در رسانه‌ها، برخورد خشن‌تری با زندانی خواهند داشت.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ استفاده از اهرم بدرفتاری با خانواده‌ها برای ساکت کردن فعالان سیاسی یا روزنامه‌نگاران خارج از کشور در قوه قضائیه جمهوری اسلامی بی‌سابقه نیست. قوه قضائیه در اواخر مهر ۱۳۹۶ طی حکمی قضایی دارایی‌های ۱۵۲ تن از روزنامه‌نگاران و کارمندان بی بی سی را مسدود کرد. به علاوه خانواده کارمندان بی‌بی‌سی فارسی نیز نه تنها مورد آزار و اذیت قرار گرفتند بلکه تهدید به بازداشت و زندان شدند.