احضار سفیر جمهوری اسلامی در فرانسه برای نقض حقوق بشر توسط این دولت

0
132

بهرام قاسمی، سفیر دولت جمهوری اسلامی در پاریس به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شد. این اقدام به دلیل نگرانی پاریس درباره «موارد جدی و مداوم نقض حقوق بشر در ایران» صورت گرفت.

اقدام پاریس در حالی صورت می گیرد که دولت جمهوری اسلامی تا کنون در زمینه رعایت حقوق بشر انعطافی از خود نشان نداده است و ما به نخستین سالگرد اعتراضات گسترده مردمی آبان که با سرکوب گسترده دولت جمهوری اسلامی روبرو شد، نزدیک می‌شویم.

به گزارش رویترز، سه منبع مطلع خبر احضار سفیر دولت جمهوری اسلامی در پاریس به وزارت خارجه این کشور را تایید کردند.

 رویترز می‌نویسد: «فرانسه معمولا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نظر علنی نمی‌کند، اما ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه این کشور، سه روز پیش گفت برای رسیدگی به بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران دولت جمهوری اسلامی، به دنبال تظاهرات آبان سال گذشته، باید اقدام بیشتری صورت گیرد».

اَنیِس ون در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم امروز گفت فرانسه مکررا نگرانی خود را از «نقض شدید و مداوم حقوق بشر» در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده و ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه‌ سه روز پیش در پارلمان نگرانی‌ها و انتظارات پاریس در این رابطه را یادآور شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین گفت: «بسیاری از دیگر شرکای ما از جمله بریتانیا و آلمان نگرانی‌های مشابهی دارند و سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان تصمیم گرفته اند در مورد رعایت موازین حقوق بشر  در ایران و رفتار با زندانیان سیاسی و شهروندان دو ملیتی که در آنجا بازداشت شده اند، دخالت کنند.

بر اساس گفته یکی از منابع رویترز، سه قدرت اروپایی در این باره به طور مشترک اقدام کرده اند تا به دولت جمهوری اسلامی  هشدار دهند که اقدامات دولت جمهوری اسلامی در نقض حقوق بشر می تواند به روابط با دولت جمهوری اسلامی با این سه کشوراروپایی آسیب برساند.

دو منبع دیگر به رویترز گفته اند که سفیر دولت جمهوری اسلامی روز پنجشنبه به وزرات أمور خارجه فرانسه احضار شد.

رادیوفرانسه نوشت؛ تصمیم پاریس، برلین و لندن در باره رعایت حقوق بشر در ایران توسط دولت جمهوری اسلامی در حالی است که این سه کشور در تلاش هستند تا توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با دولت جمهوری اسلامی را حفظ کنند. توافقی که از سوی دولت آمریکا به چالش کشیده شده است.