احضار تعدادی از معلمان به دلیل مشارکت در اعتصاب دو روزه

0
181

یک فعال صنفی معلمان گفت علاوه بر بازداشت محمدرضا رمضان زاده در روز ۲۲ مهر و همزمان با اعتصاب معلمان در سراسر کشور، چندین تن از معلمان نیز در شهرهای تهران، قزوین، بجنورد، سقز، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز به اداره اطلاعات احضار شده‌اند و باید روز شنبه ۲۸ مهر خود را معرفی کنند.

معلمان ایرانی در اعتراض به وضعیت معیشتی معلمان و پولی‌سازی و کالایی شدن آموزش و برخورد امنیتی با معلمان روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ۱۳۹۷در اغلب شهرهای ایران از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. یک فعال صنفی معلمان که نخواست نامش فاش شود روز ۲۶ مهر به کمپین گفت علاوه بر بازداشت محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، تعدادی از آموزگاران نیز به اداره اطلاعات احضار شده‌اند.

این منبع گفت تنها در شهر سقز هفت معلم به اداره اطلاعات احضار شده‌اند اما در شهرهای دیگری چون تهران، قزوین، بجنورد، مریوان، کرمانشاه و الیگودرز نیز احضارهایی گزارش شده است: «بین شهرهایی که معلمان احضار شدند فقط تعداد سقز اعلام شده که هفت نفرند، در بقیه شهرها هنوز تعداد دقیق مشخص نیست، این افراد باید روز شنبه ۲۸ مهر خود را معرفی کنند. اگر جدی باشد یا قصد بازداشت آنها را داشته باشند، اسامی اعلام خواهد شد.»

محمدرضا رمضان‌زاده، دبیر انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی روز ۲۲ مرداد پس از تحصن در راه بازگشت به منزلش بجنورد بازداشت شد. کانال کانون صنفی معلمان نوشته است نیروهای وزارت اطلاعات اکانت‌های تلگرامی مربوط به معلمان را در اختیار گرفته‌اند: « محمدرضا رمضان‌زاده دبیر انجمن صنفى معلمان خراسان شمالى که ریاست دوره اى شوراى هماهنگى را عهده دار است در راه بازگشت به منزل بازداشت شد و ساعت هاى متمادى خانواده و اطرافیان ایشان از سرنوشت وى بى اطلاع بودند. ایشان توسط اطلاعات دولت بازداشت شده است و اطلاعات با در اختیار گرفتن  اکانت تلگرامی ایشان کانال شورا و ابرگروه تحصن را در اختیار گرفت و تا توانستند تلاش کردند مسیر تحصن را منحرف کنند.»

عبدالرضا قنبری، معلم و شاعر نیز روز ۲۳ مهر بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. یکی از اعضای کانون صنفی معلمان گفت بازداشت آقای قنبری بابت محکومیت حبس او در سال ۱۳۸۸ است و به تجمع معلمان ارتباطی نداشته است. عبدالرضا قنبری ششم دی ماه ۱۳۸۸ پس از تجمع معروف عاشورای ۸۸ بازداشت شد. آقای قنبری به اتهام محاربه و ارتباط با سازمان مجاهدین، ابتدا به اعدام محکوم شد اما پس از تغییر قانون محاربه و اعاده دادرسی، حکم او به ۱۵ سال کاهش پیدا کرد. او روز ۲۳ مهر ۹۷ پس از مراجعه به دادستانی بازداشت و برای تحمل ادامه حبس به زندان اوین منتقل شد.

عضو کانون صنفی معلمان همچنین از بازداشت یک معلم در سقز خبر داد، محمدصالح شکری، عضو انجمن صنفی معلمان سقز روز ۱۵ مهر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده است. به گفته این منبع آقای شکری هنوز تفهیم اتهام نشده و از زمان بازداشت امکان ملاقات با وکیل و خانواده را پیدا نکرده و تنها در یک تماس تلفنی کوتاه از بازداشت خود توسط وزارت اطلاعات خبر داده است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ عباس واحدیان، معلم و عضو کانون معلمان مشهد نیز روز ۱۹ مهر و در آستانه تحصن معلمان بازداشت شده است، به نوشته کانون صنفی معلمان، ماموران پس از تفتیش خانه و ضبط وسایل، او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. با اضافه شدن بازداشت‌های اخیر، اکنون دست کم هشت معلم در زندان یا بازداشتگاه به سر می‌برند. اسماعیل عبدی، محمد حبیبی، محمود بهشتی و روح‌الله مردانی پیش از این در اوین زندانی شده‌اند و محمدصالح شکری، عباس واحدیان، محمدرضا رمضان‌زاده و عبدالرضا قنبری نیز یک هفته گذشته بازداشت یا زندانی شده‌اند.