احتمال پیوستن مجدد آمریکا به سازمان یونیدو متهم به انتقال فناوری دومنظوره اتمی به جمهوری اسلامی

0
27

ممکن است دولت جو بایدن مجددا ایالات متحده را به عضویت «آژانس توسعه صنعتی سازمان ملل متحد» یا به اختصار «یونیدو» درآورد که متهم است از طریق انتقال «فناوری دومنظوره» به توسعه برنامه هسته‌ای تسلیحاتی کشورهایی مثل جمهوری اسلامی و کره شمالی کمک کرده است.

ایالات متحده حدود دو دهه پیش با این ارزیابی که یونیدو در راستای منافع این کشور عمل نمی‌کند، از این سازمان خارج شد. اما اخیرا زمزمه‌هایی در محافل دیپلماتیک بین‌المللی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه جو بایدن ممکن است بخواهد آمریکا را مجددا به عضویت این سازمان «مشکوک» درآورد.

یک نماینده سابق ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی که نخواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: «محافل دیپلماتیک در وین کلی درباره بازگشت احتمالی ایالات متحده به یونیدو سر و صدا راه انداخته‌اند.»

حرکت احتمالی دولت بایدن برای بازگرداندن آمریکا به «یونیدو» انتقاد شدید برخی از کارشناسان امنیت بین‌الملل، به ویژه جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دونالد ترامپ را برانگیخته است.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت، بولتون در این باره گفت: «ایالات متحده بیست سال پیش مانند برخی دیگر از کشورهای توسعه‌یافته از یونیدو خارج شد چرا که این آژانس را به طور گسترده‌ای ناکارآمد تلقی می‌کرد.»

به گفته این شبکه آمریکایی، یونیدو می‌تواند از طریق انتقال فناوری دومنظوره که هم در پروژه‌های نظامی و هم غیرنظامی کاربرد دارد، توانایی جمهوری اسلامی برای تولید تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.

یونیدو در سال 2015 قراردادی با «شورای عالی علم، تحقیقات و فناوری» جمهوری اسلامی امضا کرد که هدف آن تقویت همکاری در زمینه «تدوین سیاست‌ها و راهبردهای صنعتی برای سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش، تحقیق و فناوری» بود.

دنیل راث، مدیر بخش تحقیقات «اتحاد علیه جمهوری اسلامی هسته‌ای» در این باره به «فاکس نیوز» گفت: «ترکیب شورای عالی علم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی، که شامل رئیس‌جمهوری این کشور و چندین وزیر است، به خوبی نشان می‌دهد که این سازمان و یونیدو تا چه اندازه در پیشبرد سیاست‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی نقش دارند.»