احتمال تحریم «ترکیش ایرلاین» توسط آژانس‌های مسافرتی ایران

0
231

یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر گریبانگیر صنعت هوایی شده، تحریم های برخی کشورهای غربی است که اجازه ورود هواپیماهای جدید یا خرید راحت قطعات را به شرکت های ایرانی نمی دهد که این موضوع موجب کاهش قدرت نفوذ و جذب مسافر ایرلاین های ایرانی شده است.

به گزارش تارنمای صبحانه؛  به موازات این موضوع، ایرلاین های مهم منطقه مانند قطر ایرویز، فلای امارات و ترکیش ایرلاین، جای پای خود را در داخل کشور سفت تر کرده و با افزایش پروازها و بزرگتر کردن هواپیماهای مورد استفاده در این مسیر، مسافران ایرانی بیشتری را جذب می کنند.

اما کار به اینجا ختم نشده و این افزایش قدرت، موجب صدور دستورات بعضا عجیب و اعمال محدودیت های خاص از سوی این ایرلاین ها در رابطه با مسافران و آژانس های ایرانی شده است. به عنوان مثال، همین چند ماه پیش بود که دفتر لوفت هانزا در ایران در بخشنامه ای غیرقانونی به آژانس های مسافرتی موجود در کشورمان، اعلام شده است که پرداخت توسط Credit Card از داخل ایران غیر قابل قبول بوده و استفاده از کارت اعتباری از گزینه های پرداخت این شرکت و هواپیمایی اتریش در داخل ایران حذف شده است.

همچنین برخی از ایرلاین ها نیز شرایط و ضوابطی را تعیین و اعمال می کنند که با اعتراض دفاتر خدمات مسافرتی همراه شده و می شود. در جدیدترین اتفاق، نمایندگی هوایی ترکیش در کشورمان، اقدام به افزایش ضمانت نامه دفاتر جهت همکاری با این ایرلاین مشهور کرده است که با انتقاد انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی همراه شده است.

پس از این انتقادات و برگزاری نشستی دو جانبه، موضوع از این مرحله نیز فراتر رفته و به نامه نگاری های رسمی علیه طرفین منجر شده است. بر اساس نامه مدیر دفتر هواپیمایی ترکیه در ایران خطاب به دفاتر مسافرتی، وی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی را متهم به انتشار نوشته های محرمانه این جلسه کرده و نسبت به برخی رفتارهای وی با استفاده از توصیفاتی چون “غیر حرفه ای” و “مغایر با آداب” یاد کرده است.
متعاقب این نامه، محمد حسن کرمانی رییس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی نیز در نامه ای به همه شرکت های مسافرت هوایی، با تشریح جلسه برگزار شده، اعلام کرده است که شرکت هواپیمایی ترکیه در موارد گذشته، محصول مذاکرات با برخی شرکت ها را به طور یک جانبه لغو کرده و این امر نشان دهنده این است که یا به تعهدات خود پایبند نیستند و یا باید در همه موارد از دفتر مرکزی خود کسب تکلیف کنند.

این مقام مسئول در ادامه نامه خود که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، با رد برگزاری جلسه محرمانه با مدیر دفتر ترکیش ایرلاین در ایران، تاکید کرده است که اگر این هواپیمایی به درخواست های منطقی دفاتر خدمات مسافرت هوایی توجه نکند، شرکت های مذکور مکلف خواهند شد، اوراق بهادار شرکت هواپیمایی ترکیه را استرداد کرده و از بهره وری این شرکت از بازار ایران جلوگیری کنند.!