احتمال ارتباط میان وجود ژن انسان نئاندرتال و بروز نوع وخیم کووید ۱۹

0
117

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد بخشی از ژنی که انسان از اجداد نئاندرتال خود به ارث برده است دلیل بروز نوع شدید و حاد بیماری کووید ۱۹ در میان عده‌ای از مبتلایان است. براساس این پژوهش، افرادی که حامل این قطعه کروموزومی ویژه هستند، سه برابر بیش از سایرین در معرض نوع حاد بیماری کووید ۱۹ و عوارض شدید تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

این پژوهش تاکید دارد بیش از نیمی از ساکنان بخشی‌های آسیای جنوبی حامل این قطعه کروموزومی که از اجداد نئاندرتال خود به ارث برده‌اند،‌ هستند.

نتایج یک پژوهش مشترک، در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد و انستیتو انسان‌شناسی تکاملی در لایپزیگ آلمان که در نشریه معتبر علمی «نیچر» منتشر شد، حاکی از آن است که بخشی از ژنی که انسان از اجداد نئاندرتال خود به ارث برده است می‌تواند عامل بروز انواع حاد و شدید بیماری کووید ۱۹ در میان برخی از مبتلایان شود. 

بر اساس نتایج این تحقیقات، در برخی از افراد که حامل قطعه‌ای از کروموزوم مشابه با کروموزوم یافت شده در برخی از فسیل‌های انسان نتاندرتال هستند، احتمال بروز انواع بسیار شدید عوارض تنفسی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا سه برابر بیشتر از سایرین بوده است. 

بنا بر اعلام محققان شرکت‌کننده در این پژوهش، این قطعه کروموزومی مشابه با اجداد نتاندرتال، در بدن حدود نیمی از ساکنان آسیای جنوبی وجود دارد. حدود ۱۶ درصد از ساکنان قاره اروپا نیز حامل این قطعه کروموزومی هستند. اما به گفته این محققان ساکنان قاره آفریقا تقریبا فاقد این قطعه کروموزومی مشابه با انسان نئاندرتال هستند. 

انسان نئاندرتال، گونه‌ای از اجداد انسان امروزی است که نخستین نشانه‌های آن به ۱۳۰ هزار تا ۳۳۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و و در ۵۰ هزار سال اخیر نسل آنها در آسیا دیده نشده است. 

محققان دو موسسه در سوئد و آلمان پس از بررسی و مقایسه کروموزوم‌های افراد مبتلا به کووید ۱۹ با کروموزوم‌های انسان نئاندرتال به این نتیجه دست یافتند، هر چند نتیجه این پژوهش هنوز بطور کامل به اثبات نرسیده است.

رادیوفرانسه نوشت؛ اما محققان این پژوهش، در بررسی‌های خود بر روی نتایج دو تحقیقی تاکید کردند که به تازگی درباره بررسی عوامل بروز انواع حاد کووید ۱۹ در برخی از افراد و ارتباط آن با فاکتورهای ژنتیکی انجام شده است.