اجرای حکم سه سال زندان دو موسیقی دان و یک فیلم ساز در روز ۱۵ خرداد

0
219

یک منبع آگاه به وضعیت مهدی رجبیان، آهنگساز و نوازنده سه تار، حسین رجبیان، فیلم ساز و یوسف عمادی، آهنگ ساز و نوازنده سه تار گفت این سه هنرمند روز ششم خرداد ماه احضاریه ای دریافت کرده اند که طبق آن باید ظرف پنج روز خود را برای اجرای حکم سه سال حبس به زندان اوین معرفی کنند اما به دلیل بیماری مهدی رجبیان و طول کشیدن معاینات پزشکی او، هر سه آنها قرار شده روز شنبه ۱۵ خرداد ماه به زندان اوین معرفی کنند.

این منبع آگاه با اظهار اینکه این سه هنرمند از دریافت این احضاریه و اجرای سریع حکم در شوک هستند گفت: «دلیل اینکه آنها را خیلی سریع  می خواهند به داخل زندان ببرند و اینقدر روی این سه هنرمند متمرکز هستند عجیب است. آنها الان تنها خواسته شان این است که هنرمندان دنیا وقتی در زندان هستند فراموششان نکنند.»

این منبع با اظهار اینکه مهدی رجبیان مشکوک به بیماری ام اس است گفت: «این بیماری حاصل دوران بازجویی و بازداشت او است. او زیر فشارها و نگرانی های عصبی دچار بیماری شده که پزشک او می گوید مشکوک به بیماری ام اس است. او هر ماه باید ام. آر. آی شود و مرتب آمپول بزند. خانواده او از این بابت هم بسیار نگرانند که در زندان وضعیت سلامت و ادامه درمان او چگونه خواهد شد.»

این منبع همچنین درباره وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی که هر کدام از این سه نفر برای آزادی خود به به صورت موقت پرداخت کرده بودند، گفت: «نه تنها وثیقه هنوز بازگردانده نشده بلکه استودیو مهدی نیز همچنان پلمب هست و حتی حساب های بانکیش از زمان بازداشت تاکنون مسدود باقی مانده است. او نه تنها دسترسی به استودیو و لوازم درون آن ندارد بلکه حتی دسترسی به حساب های بانکی خود را هم ندارد.»

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ مهدی رجبیان، به همراه برادرش حسین رجبیان و یوسف عمادی در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲ در دفتر کارشان دستگیر شدند و بیش از دو ماه در سلول انفرادی بند دو–الف سپاه پاسداران تحت بازجویی بودند. در زمان بازداشت استودیو شخصی آقای رجبیان به همراه تمام هاردهای محتوی صداهای ضبط شده و حاصل کارشان توقیف شد. هر کدام از آنها با مبلغ وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا زمان صدور رای از زندان آزاد شدند.

هر سه این هنرمند در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی محکوم شدند. این حکم در اسفند ماه ۱۳۹۴ در دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد و جریمه نقدی عینا تایید شد. آنها نزدیک به سه ماه پس از صدور حکم دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شدند.

یک منبع مطلع به وضعیت این سه هنرمند پس از برگزاری دادگاه بدوی آنها به کمپین گفته بود که دادگاه آنها فقط ۴۵ دقیقه طول کشیده است و طی آن گفته شده که وب سایت برگ موزیک «منبع فساد بوده است» و با انتشار موسیقی جامعه را «فاسد» می کرده است.

همچنین این منبع پس از برگزاری دادگاه تجدید نظر نیز به کمپین گفته بود قاضی دادگاه تجدید نظر به مهدی رجبیان، موسس برگ موزیک گفته است که با آگاهی از مجوز نداشتن خواننده‌ها موسیقی آن‌ها را منتشر کرده و همچنین صدا و کارهای خواننده‌های زن نیز در وب سایت موجود بوده است. قاضی همچنین ادعا کرده است که این وب سایت با آنچه «خواننده‌های سیاسی و ضد انقلاب» خوانده، رابطه داشته است. به گفته منبع یاد شده، قاضی با ذکر این نکته که ۹۰ بار به این سایت هشدار داده شده و فیلتر هم شده است گفته که با این وجود این سایت به به فعالیت خود ادامه داده تا مدیر آن دستگیر شده است. قاضی به این سه هنرمند گفته است که حکم آن‌ها در روزهای آتی به آنها ابلاغ می‌شود.

یکی از افراد نزدیک به این سه هنرمند هم در آذرماه سال ۹۲ و پس از دستگیری مدیران برگ موزیک به کمپین گفته بود این وب سایت فقط در حوزه موسیقی زیرزمینی فعالیت می‌کرد و کاملا غیر سیاسی بوده است: «برگ موزیک به عنوان یک رسانه برای پخش موسیقی بار‌ها تقاضای مجوز از مسؤلین و حتی از پلیس فتا تقاضای رفع فیلتر شدن کرده بود.»

منبع یاد شده در خصوص سوابق این گروه به کمپین گفت: «برگ موزیک در سال ۲۰۰۹ توسط مهدی رجبیان تاسیس شد. پس از انتخابات ۸۸ این وب سایت جز معدود سایت‌هایی بود که به صورت جدی آثار موسیقی زیر زمینی را در ایران پخش و تکثیر می‌کرد. تمرکز این سایت فقط روی موسیقی آلترناتیو بود و پخش وسیع اینترنتی کارهای هنرمندان داخل و خارج از ایران را دنبال می‌کرد.»