اثری از فرانسیس بیکن رکورد “جیغ” ادوارد مونک را شکست

0
292

اثری از فرانسیس بیکن، نقاش ایرلندی رکوردی تازه در تاریخ حراج آثار هنری به جای گذاشت. این اثر که سه قطعه را دربرمی‌گیرد، به مبلغ ۴ / ۱۴۲ میلیون دلار به فروش رفت. رکورددار قبلی، تابلوی “جیغ” اثر ادوارد مونک بود.

شامگاه سه‌شنبه (۱۲ نوامبر / ۲۱ آبان) اثری سه‌قطعه‌ای از فرانسیس بیکن، نقاش صاحب نام ایرلندی موفق شد رکوردی تازه در عرصه حراج آثار هنری به جای گذارد.

خانه حراجی کریستی در نیویورک امید داشت که از فروش این اثر ۹۰ میلیون دلار حاصل شود. این خود رکوردی تازه در فروش آثار بیکن محسوب می‌شد. حاصل حراج اما در نهایت از سطح انتظارات به مراتب بالاتر بوده و اثر مزبور به مبلغ ۱۴۲ میلیون دلار و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رفته است.

این اثر که سه تابلو را در بر می‌گیرد “سه اتود از لوسین فروید” نام دارد. لوسین فروید که خود یکی از نقاشان مطرح بریتانیایی محسوب می‌شود، از نوه‌های زیگموند فروید، روانکاور مشهور بوده است.

رکورد حراج آثار هنری تا پیش از این در اختیار تابلوی “جیغ”، اثر معروف ادوارد مونک، نقاش نروژی بود که حدود یک و نیم سال پیش به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار فروخته شده بود.

فرانسیس بیکن در سال ۱۹۰۹ در ایرلند به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۲ در اسپانیا از دنیا رفت. او یکی از مهم‌ترین نقاشان قرن بیستم میلادی محسوب می‌شود. انسان و بدن او از جمله موضوعات محوری است که بیکن در آثارش بیش از همه به آن پرداخته است.

وی در آخرین مصاحبه‌ای که پیش از مرگش انجام داد، از جمله گفته بود: «من در زندگی‌ام جنگ‌های بسیار زیادی را تجربه کردم». رد پای سایه جنگ و تاثیر آن بر سرنوشت انسان‌ها در آثار این نقاش ایرلندی به خوبی مشهود است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از دویچه وله؛ درخور توجه آن که فریاد یکی حالت‌هایی است که مورد توجه این نقاش قرار داشته و یک‌چهارم چهره‌هایی که در آثار وی دیده‌ می‌شوند، دهانی باز دارند و یا در حال فریاد کشیدن هستند. بیکن در طول زندگی خود حدود ۱۳۰ اثر هنری به جای گذاشت.