اتهام تازه به نازنین زاغری پس از اظهارات اشتباه وزیر خارجه بریتانیا

0
181

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا روز دوشنبه ۱۵ آبان ماه با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه این کشور و اتهام جدید به نازنین زاغری پس از این اظهارنظر گفت: «اظهارات هفته گذشته وزیر امور خارجه طرح اتهامات اضافه برای خانم نازنین زاغری را توجیه نمی‌کند.»

این سخنگو که نامش عنوان نشده، گفت: «وزیر خارجه با انتقاد از تشکیل پرونده علیه خانم نازنین زاغری، در تلاش برای توضیح دادن این نکته است که حتی شدیدترین اتهامات اثبات نشده ایران علیه او، دلیل کافی برای بازداشت و رفتاری که با او می‌شود، نیست.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا چهارشنبه هفته گذشته ۱۱ آبان ماه در یکی از کمیته‌های پارلمان بریتانیا گفت نازنین زاغری در زمان بازداشت در ایران «روزنامه‌نگاری به مردم آموزش می داده.» سه روز پس از اظهارات بوریس جانسون صبح روز شنبه ۱۳ آبان ماه نازنین زاغری از بند زنان زندان اوین به دادگاه منتقل و در آن‌جا به او اتهام تبلیغ علیه نظام وارد شده است.

کمپین تلاش برای آزادی نازنین زاغری با انتشار خبر اتهام جدید برای خانم زاغری نوشت این زندانی بدون اعلام قبلی یک بار دیگر به دادگاه منتقل شده و در آن‌جا به او گفته شده سخنان وزیر خارجه بریتانیا سندی است که اثبات می‌کند او به منظور دیگری به ایران سفر کرده است و به او اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شده است.

همچنین ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفته اظهارات جانسون ثابت کرده که خانم زاغری برای هر دلیل دیگری جز «تعطیلات» به ایران سفر کرده است.

از سوی دیگر بنیاد خیریه تامسون رویترز روز ۱۵ آبان ماه نوشت بوریس جانسون احتمالا با اظهارات نادرستش درباره دلیل حضور نازنین زاغری در ایران، او را با حبس مواجه روبه‌رو کرده است.

مونیک ویلا، مدیر اجرایی بنیاد تامسون رویترز از بوریس جانسون خواسته است تا «اشتباه جدی» خود را درباره نازنین زاغری درست کند. خانم ویلا با تاکید بر این‌که نازنین زاغری روزنامه‌نگار نیست و مدیر اجرایی بنیاد خیریه رویترز بوده، گفت: «او یک روزنامه‌نگار نیست و هرگز روزنامه‌نگاران را آموزش نداده است. او در بنیاد خیریه توماس رویترز مدیر پروژه بخش توسعه رسانه‌های من بود.» مدیر اجرایی بنیاد تامسون رویترز همچنین گفت که او بین اظهارات بوریس جانسون و این اتهام ارتباط مستقیمی‌ می‌بیند.

ریچارد راتکلیف، همسر نازنین روز ۱۵ آبان در گفت‌وگو با گاردین گفت: «اظهارات وزیر امور خارجه بریتانیا وضعیت را بدتر نکرده بلکه آن را روشن‌تر کرده. نازنین برای این دارد مجازات می‌شود تا (دولت ایران) نکته‌ای را به دولت انگلیس بگویند. مساله درباره این نیست که نازنین کاری انجام داده است. مساله این است که ایران چیزی از بریتانیا می‌خواهد و برای این کار سپاه پاسداران ازنازنین سواستفاده می‌کند تا آن‌ها هدف‌شان را بازگو کنند.»

روزنامه گاردین همچنین نوشته است انتظار می‌رود بوریس جانسون با وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه تماس بگیرد از آن‌جایی که فشارها بر روی او برای باز پس‌گیری اظهاراتش بیش‌تر شده است. اظهاراتی که ممکن است زن ایرانی بریتانیایی زندانی را برای پنج سال در زندان نگه دارد.

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ از سوی دیگر تولیپ صدیق، یکی از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر با انتشار بیانیه‌ای گفت: «اشاره بوریس جانسون به اینکه نازنین در ایران “به مردم روزنامه نگاری آموزش می داده” تلاش برای رهایی او را به مخاطره انداخته.»

خبرگزاری رویترز همچنین نوشته است سفارت ایران در لندن هنوز هیچ واکنشی به این گفته‌ها نداشته است.