اتهام به یک شرکت چینی برای دور زدن تحریم های جمهوری اسلامی

0
357

وزارت بازرگانی ایالات متحده کمپانی «کابل خاور دور»، بزرگترین تولید کننده سیم و کابل چین را به نقض تحریم‌های آمریکا از طریق ارسال تجهیزات مخابراتی به جمهوری اسلامی متهم کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت کابل خاور دور را به هجده مورد نقض کنترل صادرات ایالات متحده بین سپتامبر 2014 تا ژانویه 2016 متهم کرد.

این وزارتخانه در نامه‌ای اعلام کرد که شرکت کابل خاور دور در سال 2013 ابتدا برای خرید تجهیزات مخابراتی از شرکت چینی «زی‌تی‌ئی» قراردادی امضا کرد، و سپس با شرکت‌های جمهوری اسلامی برای تامین تجهیزات و قطعات قرارداد بست.

در اتهام‌نامه آمده است که شرکت کابل خاور دور در سال 2014 با شرکت مخابرات جمهوری اسلامی و خدمات ارتباطی رایتل قرارداد بست. هر دو از مشتریان «زی‌تی‌ئی» بودند که در سال 2012، پس از آنکه «رویترز» گزارش داد که این شرکت با وجود تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، برای ارسال کالا از شرکت‌های آمریکایی با شرکت مخابرات جمهوری اسلامی قرارداد بسته است، محموله‌های از مبداء ایالات متحده به مقصد ایران را به حالت تعلیق درآورد.

العربیه به نقل از رویترز نوشت، با این حال، به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، «زی‌تی‌ئی» کماکان به انتقال محموله‌های تجهیزات مخابراتی برای جمهوری اسلامی از طریق «اشخاص ثالث» ادامه داد.

جان ساندرمن، یکی از مقامات وزارت بازرگانی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «شرکت کابل خاور دور به‌عنوان مسیر میان‌بر برای زی‌تی‌ئی عمل می‌کرد. در زمانی که زی‌تی‌ئی می‌دانست به‌ خاطر دور زدن تحریم‌ها تحت نظر است، این شرکت انتقال محموله‌های خود به ایران را از طریق اشخاص ثالث تسهیل می‌کرد.»

در سال 2017 «زی‌تی‌ئی» به ارسال کالاهای آمریکایی برای جمهوری اسلامی اعتراف کرد، و به دلیل نقض قوانین ایالات متحده که فروش فناوری ساخت آمریکا را محدود می‌کند، 892 میلیون دلار جریمه شد. این شرکت همچنین پس از اجرای طرحی مفصل برای پنهان کردن تجارت غیرقانونی خود با جمهوری اسلامی، به «ایجاد مانع برای اجرای عدالت» اعتراف کرد.