اتهامات جدید برای زندانی عقیدتی سهیل عربی همزمان با ادامه اعتصاب غذای او در زندان اوین

0
329

یک منبع مطلع گفت سهیل عربی که از روز دوم شهریور در اعتراض به «پرونده سازی و آزار و اذیت سپاه علیه او و خانواده‌اش» دست به اعتصاب غذا زده است، از سوی دادسرای اوین، به تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات و رهبری متهم شده که در صورت اثبات می‌تواند تا هفت سال و نیم به محکومیت کنونی‌اش اضافه کند.

منبع مطلع روز شانزدهم شهریور گفت سهیل عربی با گذشت دو هفته از اعتصاب غذا، دچار افت فشار، کاهش وزن و ضعف عمومی شده است ولی مسئولان قضایی و امنیتی تا کنون توجهی به خواسته‌های این زندانی عقیدتی نشان نداده‌اند.

منبع مطلع گفت سهیل عربی، روز سیزدهم شهریور و در بازپرسی اوین، اتهامات جدید علیه خود را رد کرده و آن را «پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران برای انتقام از او و خانواده‌اش» خوانده است. منبع مطلع گفت: «در پرونده جدید همان اتهامات قبلی مطرح شده که سهیل به خاطرش تا حالا چهار سال زندان بوده و همسرش هم به دلیل نوشته‌هایش در فیسبوک به تبلیغ علیه نظام متهم شده، قرارگاه ثارالله سپاه که نهاد شاکی و بازداشت کننده سهیل عربی است، از این که با تلاش‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانی حکم اعدام سهیل شکست، خیلی عصبانی‌اند و یک طوری می‌خواهند انتقام بگیرند. سهیل در بازپرسی هم اتهامات را رد کرده و کلیه اعترافات تحت فشار در بند اطلاعات سپاه را هم رد کرده است.»

سهیل عربی که از آبان ماه ۱۳۹۲ در اوین زندانی است، ابتدا به اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر اسلام) به اعدام محکوم شد ولی با اطلاع رسانی و تلاش خانواده و وکلا، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور لغو شد. منبع مطلع گفت همسر و وکلای سهیل عربی همچنین از تعدادی از وبسایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران به دلیل توهین و بستن اتهامات دروغین به سهیل عربی شکایت کرده‌اند، شکایتی که اگر چه رسیدگی نشد ولی خشم سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را برانگیخت و به بازداشت همسر سهیل عربی منجر شد.

منبع مطلع درباره شکایت سهیل عربی و خانواده اش از سپاه پاسداران گفت: «همان اوایل بازداشت سهیل عربی، چند تا از وبسایت‌های داخلی و نزدیک به سپاه مطلب دروغ و تهمت در رسانه های مجوزدارشان علیه سهیل نوشتند که اتهامات کثیفی را به سهیل و خانواده اش منسوب کرد، همسر و وکلای سهیل به اتهام تهمت و توهین و نشر اکاذیب از این سایت‌ها شکایت کردند که رسیدگی هم نشد ولی بعد از آن قرارگاه ثارالله سپاه خیلی عصبانی شد و مخصوصا از وقتی حکم اعدام در دیوان عالی شکسته شد، برای همین است که چهار سال مرخصی ندادند و هر روز دنبال یک اتهام جدید برای این خانواده‌اند و حتی برای همسر و مادر همسرش هم پرونده تشکیل دادند.»

یک منبع مطلع روز یازدهم شهریور گفت مقامات قضایی نه تنها پاسخی به مطالبات او نداده‌اند، بلکه زندان او را به دلیل امتناع از پوشیدن لباس فرم، از ملاقات با خانواده اش محروم کرده است. منبع مطلع به گفت: «از هفته دوم اعتصاب غذا به دلیل خونریزی معده به بهداری زندان منتقل شد ولی یک معالجه سرپایی و به بیمارستان هم اعزام نمی‌کنند. تازه به دلیل این که لباس فرم زندان را نپوشیده، این دو هفته اجازه ندادند با خانواده‌اش ملاقات کند.»

طبق  ماده نود آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، «پوشیدن لباس ویژه‌ی محکوم، برای محکومان الزامی نیست، مگر به تشخیص سازمان زندان‌ها»، اما سازمان زندان‌ها با وجود اتهامات کاملا مدنی و سیاسی زندانیان عقیدتی، بر پوشاندن لباس فرم زندان به آنان اصرار می‌کند.

سهیل عربی روز دوم شهریور با نوشتن نامه‌ای  از آزار و اذیت خانواده‌اش از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و همچنین صدور حکم محکومیت برای همسر و مادر همسرش خبر داد. سهیل عربی در نامه اعلام اعتصاب غذایش در روز دوم شهریور، نیروهای امنیتی سپاه پاسداران را متهم کرد که خانواده‌اش را تهدید کرده‌اند و تلفن‌ها و اکانت‌های آنان را در فضای مجازی، به صورت غیرقانونی شنود و هک کرده‌اند. این زندانی عقیدتی نوشت: «تلفن‌ها شنود می‌شود، اکانت ها هک، خانواده تهدید می‌شود، نسترن بازجویی و محکوم. دست از شکنجه و آزار معشوقم بردارید، همه اش تقصیر من است، آری تقصیر من.»

نسترن نعیمی، همسر سهیل عربی، روز نهم مرداد به اتهام «ارتباط با رسانه‌های خارج کشور» از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد. سهیل عربی پس از بازداشت همسرش، در روز دهم مرداد نیز با خواسته آزادی همسرش اعتصاب غذا کرد ولی با آزادی همسرش با قرار وثیقه در روز شانزدهم مرداد به اعتصاب غذای خود پایان داد.

یک منبع مطلع نزدیک به زندانیان سیاسی گفت اطلاعات سپاه پاسداران پس از آزادی نسترن نعیمی با قرار وثیقه، با احضارهای تلفنی و بازجویی، او را تهدید کرده‌اند که پرونده او و مادرش را به دادگاه خواهند فرستاد. این منبع به کمپین گفت سهیل عربی پس از مطلع شدن از این آزارها، دست به اعتصاب غذا زده است.

به کزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ منبع مطلع در پاسخ به جزئیات اتهامات همسر سهیل عربی و دلیل بازداشتشان به کمپین گفت ماموران امنیتی سپاه پاسداران خانواده سهیل عربی را تهدید کرده‌اند که اطلاع‌رسانی درباره پرونده جرم آنان را سنگین‌تر خواهد کرد: «همسر سهیل بعد از آزادی جرات نکرده با کسی صحبت کند، چون اتهامشان هم به نوعی به ارتباط با رسانه‌ها ربط دارد، اینها بیشتر از همه زمانی عصبانی شدند که اطلاع‌رسانی و دوندگی‌های نسترن باعث شکستن حکم اعدام شد و بعد از آن هم و نسترن و وکلای سهیل از دو تا از سایت‌های سپاه به جرم توهین و دروغ شکایت کردند، ماموران از همان زمان کینه به دل گرفتند و مرتب احضار و تلفن می‌زدند، یک روز وعده آزادی سهیل می‌دادند و یک روز تهدید به بازداشت نسترن، الان هم به نسترن گفتند هر خبری از این پرونده بیرون برود، مسئولش تو هستی و جرمت سنگین‌تر می‌شود و برای همین حتی تلفنش را هم عوض کرده.»