اتمسفری که هرروز می‌میرد و زنده می‌شود

0
155

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که جو رقیق و باریک یکی از قمرهای سیاره مشتری که Io نام دارد، پس از ورود قمر به سایه سیاره مشتری درهم فرو می‌پاشد و دوباره احیا می‌شود.

 اين قمر مكاني دلگير است، اتمسفري مسموم داشته و فعال‌ترين آتشفشان‌هاي كل سامانه خورشيدي در آن جمع شده‌اند. اما رويدادي ساده اين قمر را به مكاني وحشتناك‌تر تبديل مي‌كند، به گفته دانشمندان مركز پژوهشي ساوث‌وست در كلرادو اتمسفر اين قمر هرروز يكبار پس از قرار گرفتن در سايه سياره مشتري از بين مي‌رود.

دانشمندان از گذشته نسبت به اين موضوع مشكوك بودند اما تاكنون امكان مشاهده آن به وجود نيامده‌بود و اين اولين‌باري است كه امكان مشاهده مستقيم آن فراهم آمده‌است.

براساس نتايج اين مطالعه جديد، مشتري در هر روز به مدت دو ساعت سايه خود را روي قمر Io مي‌اندازد و همين موضوع باعث كاهش شديد دما در اين قمر شده و اتمسفر غني از دي‌اكسيد سولفور قمر منجمد و متلاشي شود. پس از اينكه قمر از زير سايه مشتري بيرون مي‌آيد، خورشيد به تدريج دماي سطحي قمر را از منفي 168 درجه سانتيگراد به منفي 148 درجه سانتيگراد افزايش داده و دي‌اكسيد سولفور دوباره به اتمسفر بازمي‌گردد.

كل اين ماجرا هرروز تكرار مي‌شود و با توجه به اينكه يك روز Io برابر 1.7 روز زميني است، اتمسفر اين قمر به صورت مداوم درحال تخريب و احيا است.

براساس گزارش همشهری به نقل از ساينس‌الرت، دانشمندان اين رويداد را با كمك تلسكوپ جميني شمالي در هاوايي و يك طيف‌نگار قدرتمند با توانايي رصد تركيبات تشكيل‌دهنده اتمسفر قمر، كشف كردند. با استفاده از اين تركيب براي محاسبه نشانه‌هاي الكترومغناطيسي منتشر شده از سوي IO در زمان حقيقي، نشان داد كه ميزان دي‌اكسيد سولفور به صورت روزانه و در حين قرار گيري در سايه مشتري، دچار كاهش مي‌شود.