اتمام حجت تلگرام با جمهوری اسلامی

0
299

انتشار اخبار ضد و نقیض درباره انتقال سرورهای تلگرام به ایران با واکنش تند رییس تلگرام همراه بوده است. در روزهای گذشته اخباری از موافقت تلگرام با انتقال سرور به ایران منتشر شد که روز گذشته پاول دروف این خبر را در حساب توئیتر خود تکذیب کرد. دوروف امروز با انتشار مطلبی در کانال خود توضیحات بیشتری در این باره ارائه کرده است.

دورف در کانال تلگرام خود نوشت: «شایعات عجیبی مبنی بر انتقال سرور تلگرام به ایران منتشر شده است. این موضوع که تلگرام به عنوان پیام رسانی که حریم خصوصی برای آن بسیار مهم است، سرورهای خود را به ایران منتقل کند کاملا پوچ است.»

دوروف در ادامه نوشت: «جمهوری اسلامی و روسیه همواره قوانینی را صادر می‌کنند تا شرکت‌های اینترنتی در کشور خودشان اطلاعات را ذخیره کنند که از جمله این ادعاهای نادرست باید به موافقت اپل برای ذخیره اطلاعات کاربرانش در ایران اشاره داشت. سیاست اصلی تلگرام حفظ حریم خصوصی کاربران است و ما به همین دلیل نمی‌توانیم دستورات آنها را قبول کنیم. حتی در صورت مسدود شدن و فیلترینگ هم این کار نمی‌کنیم. در کشوری مانند چین ما حتی یک بیت از اطلاعات کاربرانمان را در اختیار آنها قرار ندادیم و به همین دلیل در چین مسدود شدیم.»

این صحبت‌ها در حالی از سوی مدیر عامل پیام رسان تلگرام مطرح شده است که روز گذشته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نصر الله جهانگرد در جمع خبرنگاران به اشتباه گفت که تلگرام درخواست مقامات ایرانی برای انتقال سرورهایش را به ایران پذیرفته است اما ساعتی بعد این مسئله را تصحیح کرد و خاطر نشان کرد که ما در وزارت ارتباطات در حال مذاکره با مقامات تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی برای انتقال سرور هستیم.

جمهوری اسلامی اصرار دارد که سرورهای تلگرام باید به داخل کشور منتقل شود. اخیرا محمد جواد آذری جهرمی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از لزوم انتقال سرور شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند تلگرام به ایران به منظور بحث امنیتی و اقتصادی خبر داد.

چند روزپیش نیز محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور با انتقاد از آنچه باز کردن «اتوبان شبکه‌های اجتماعی در ایران» نامید٬ گفت که «هیچ کنترلی» بر روی این شبکه‌ها وجود ندارد و تلگرام و اینستاگرام به ترتیب “روسی و اسرائیلی” هستند.

او گفت: «داعش توطئه آمریکا اسرائیل و سعودی بود اما شکست خوردند اما امروز روی عقاید جوانان، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.»

دادستان کل کشور با اشاره به دستور سران کشورها برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: «انگلیس، آلمان و چین استفاده از این شبکه‌ها را محدود کرده‌اند و آن را مدیریت می‌کنند چراکه شبکه‌های اجتماعی مانند اتوبانی هست که آن را بازکرده‌ایم و هیچ کنترلی روی آن نیست و هر نوع محتوا در آن وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهور در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بارها از فشارها به دولت برای مسدود کردن شبکه های اجتماعی سخن گفته بود، او مقاومت دولت را مانع مسدود شدن شبکه های اجتماعی دانسته بود.

به نظر می رسد سخنان امروز پاول دوروف اتمام حجت این شبکه پیام رسان با دولت و مقامات جمهوری اسلامی است.اتمام حجتی که می تواند احتمال فیلترینگ تلگرام را تقویت کند.

رییس تلگرام تاکید کرد: «در هر صورت، در حالی که ما در حال تحقیق در مورد راه های بهبود قابلیت اتصال و سرعت برای کاربران خود در سطح جهانی هستیم، یک مسئله وجود دارد و آن این که ما هرگز محل سرورهای خود را تغییر نخواهیم داد همچنین سیاست حفظ حریم خصوصی ما تغییر نخواهد نکرد. علی رغم محدودیت قوانین و یا تهدید مقامات محلی، تلگرام تنها در قبال کاربران مسئول است و فقط کاربران ما می توانند خواسته‌های خودشان را به ما دیکته کنند.»

پیش از این نیز ایران سیستم “تماس صوتی” تلگرام را فیلتر کرده بود که با واکنش های منفی در داخل ایران روبه رو شد.

به گزارش فرارو، محمد‌جعفر منتظری، دادستان کل کشور اوایل اردیبهشت ماه درباره فیلتر “تماس صوتی” تلگرام گفت که “سیستم مکالمه صوتی تلگرام به اذعان همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خلاف امنیت کشور” بوده و به همین دلیل مسدود شده است.