اتریش مرزهای خود را به روی پناهجویان می بندد

0
232

طبق مفاد یک قانون جدید، دولت اتریش می تواند پناهجویان را از مرزهای خود بازگرداند.

طبق یک قانون جدید که در پارلمان فدرال اتریش به تصویب رسید،‌ دولت اتریش از این امکان قانونی برخوردار است که پناهجویان را از مرزهای خود بازگرداند. این مصوبه در صورتی لازم الاجرا می شود که شمار مهاجران احتمالی به اتریش، امنیت ملی این کشور را تهدید نماید.

تصویب این قانون بدان معناست که با افزایش احتمال ورود شمار زیادی مهاجر به خاک اتریش،‌ وین می تواند وضعیت اضطراری اعلام نماید. بسته به وخامت اوضاع،‌ این اقدام قانونی برای سه دوره شش ماهه قابل تمدید است.

«ولفگانگ سوبوتکا» وزیر کشور اتریش در دفاع از این مصوبه قانونی تأکید کرد که دولت اتریش به دلیل «قصور بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا در ایفای مؤثر نقش خود» راه دیگری برای متوقف ساختن سیل پناهجویان نداشت.

طبق اظهارات این مقام رسمی، اتریش در سال ۲۰۱۵ نود هزار درخواست پناهندگی سیاسی دریافت کرده است و در سال ۲۰۱۶ نیز حداکثر ۳۷٬۵۰۰ درخواست را خواهد پذیرفت.

این درحالیست که حزب سبز اتریش این لایحه قانونی را به شدت محکوم می کند و معتقد است که این لایحه برخلاف قانون اساسی اتریش و در تناقض با قوانین اتحادیه اروپاست.

گفتنی است که پیش از تصویب این قانون، اتریش در مناقشه خود با دولت ایتالیا بر سر بستن یک گذرگاه مرزی میان دو کشور شکست خورد. وین قصد داشت که گذرگاه برنر در کوههای آلپ را با کشیدن حصاری به ارتفاع چهار متر ببندد؛ زیرا بیم آن داشت که مهاجران از طریق این گذرگاه وارد خاک اتریش شوند.

 به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری راشا تودی؛ اما مقامات ایتالیایی به شدت با آن مخالفت کرده و وزیر کشور ایتالیا نیز این اقدام اتریش را تنها «اتلاف پول» دانست. گفته می شود دولت ایتالیا نگران آنست که بسته شدن این راه مرزی، بر تجارت این کشور با آلمان- بزرگترین شریک تجاری اش- اثر منفی بگذارد.