اتحادیه اروپا: غنی سازی ۲۰ درصدی نشانه خروج جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی است

0
33

علی ربیعی، سخنگوی دولت رژیم جمهوری اسلامی بامداد دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت که رژیم جمهوری اسلامی غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در نیروگاه فردو را آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده اصلی برجام، بارها مقامات رژیم جمهوری اسلامی را از افزایش میزان غنی سازی به ۲۰ درصد برحذر داشته است.

حال این سوال به ذهن می آید که آیا آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم با توجه به هشدارهای پیشین اتحادیه و رهبران اروپایی، به معنای پایان برجام خواهد بود؟

پیتر استانو سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال گفت: «پیش از آنکه به سوال شما درباره پایان برجام پاسخ بدهم، باید بگویم اگر به گفته رژیم جمهوری اسلامی غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اجرایی شده باشد، باید گفت که نشانه مهم و بزرگی نسبت به خروج رژیم جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی‌اش خواهد بود. زیر پا گذاشتن تعهداتی که مفاد تعهدات عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش می‌کشد.»

او افزود: «بگذارید یادآوری بکنم که باید از برداشتن هرگامی که برجام را به چالش می‌کشد از سوی طرفین امضا کننده اجتناب کرد و همچنین تاکید می‌کنم که بارها در گذشته تمام طرف‌های توافق هسته‌ای بر زنده نگاه داشتن برجام تاکید کرده‌اند. توافق هسته‌ای تا زمانی که تمام طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند زنده خواهد ماند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اینگونه ادامه داد: «اما در مورد سخنان صبح امروز رژیم جمهوری اسلامی، باید گفت که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هنوز صحت اجرایی شدن این خبر را تایید نکرده است. بی‌تردید تمام واکنش‌های اتحادیه اروپا نسبت به برجام با توجه به تصمیم‌هایی خواهد بود که رژیم جمهوری اسلامی اتخاذ و اجرا می‌کند و تاکید می‌کنم که تمامی این موارد باید به تایید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برسد. قرار است امروز این آژانس در این باره به نمایندگان کشورهای عضو خبررسانی کند.»

یورونیوز نوشت؛ او در پایان افزود: «منتظر می‌مانیم و می‌بینیم که آژانس در این باره چه می‌گوید، همانطور که گفتم آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تنها نهاد مستقل بازرسی روند پیشرفت برنامه هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی است و براساس بیانیه آژانس، اتحادیه اروپا تصمیمش را اتخاذ خواهد کرد.»