اتحادیه اروپا در تلاش برای بازگرداندن ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی به فهرست تحریمها

0
161

بر پایه یک نامه ارسالی از سوی اتحادیه اروپا گزارش داد این نهاد اروپائی همزمان با مرحله حساس گفت‌وگوهای اتمی میان کشورهای قدرتمند جهان و ایران و انتشار اخباری مبنی بر برخی موفقیتهای تجاری از سوی شرکتهای ایرانی، در تلاش است تا در ادامه اعمال محدودیتهای تجاری علیه ایران، نام ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی را به فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، واکنش اتحادیه اروپا، در این برهه حساس زمانی، در پی آن صورت می گیرد که برخی از پرونده های حقوقی ایران در مراجع قضائی جهانی با برنده شده این کشور بسته شدند.

پیشتر نیز نام این ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی در فهرست تحریمهای اتحادیه اروپا قرار گرفته بود. اتحادیه اروپا در آن زمان تاکید کرده بود این شرکتهای کشتیرانی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی که در “فهرست سیاه” این اتحادیه قرار دارد، در ارتباط هستند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (دومین دادگاه عالی رتبه این اتحادیه)، در ماه ژانویه، تحریمها علیه این ۴۰ شرکت کشتیرانی ایرانی که نام شرکت “اوشین کاپیتال اوشین” (Ocean Capital Ocean) در میان آن دیده می شود به دلیل عدم ارائه مستندات لازم مبنی بر فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در زمینه فعالیتهای هسته ای را لغو نمود.

خبرگزاری رویترز در این گزارش مدعی شده است در نامه ای به تاریخ ١٢ مارس که اکنون به دست این خبرگزاری رسیده است، به “مریم طاهر” وکیل شرکت های مورد نظر، خبر بازگرداندن نام این شرکتها به فهرست تحریمهای این اتحادیه ابلاغ شده است.

مریم طاهر، حقوقدان، این تصمیم اتحادیه اروپا را کاملا “سیاسی”خوانده و گفته است این اقدام هیچگونه سندیتی ندارد.

اتحادیه اروپا در این نامه، تاکید کرده است شرکت های مورد نظر زیر کنترل یا مالکیت خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند یا به این شرکت، خدماتی در زمینه کارآموزی، تامین خدمات یدکی و سایر خدمات را ارائه می دهند.