اتباع ایران و پنج کشور دیگر در فرمان جدید ترامپ از ورود به خاک آمریکا منع شدند

0
257
AppleMark

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۶ اسفند فرمان اجرایی جدیدی را امضاء کرد که بر اساس آن اتباع شش کشور عمدتا مسلمان به طور موقت از ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌اند.

به گزارش رادیو فردا فرمان اولیه وی که در ماه ژانویه امضاء شده بود از سوی دادگاهی در ایالت واشینگتن و سپس دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیسکو ملغی اعلام شد.

بر اساس فرمان جدید، ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، لیبی، سوریه، سومالی و یمن به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع شده است.

اتباع این شش کشور که هم اکنون در خاک آمریکا هستند و ویزای معتبر دارند می‌توانند همچنان در این کشور حضور داشته باشند. اتباع این کشورها که گرین کارت آمریکا دارند یا قبلا ویزا گرفته‌اند نیز از ممنوعیت جدید مسثتنی شده‌اند.

فرمان جدید رییس‌جمهوری آمریکا قرار است از ۲۶ اسفند اجرایی شود و پذیرش پناهجویان را نیز به مدت ۱۲۰ روز به حال تعلیق در آورده است.

در این فرمان با اشاره به ایران آمده است که ایران از سال ۱۹۸۴ به عنوان یکی از دولت‌های حامی تروریسم معرفی شده و به حمایت از گروه‌های مختلف تروریستی نظیر حزب‌الله، حماس و گروه‌های تروریستی در عراق ادامه می‌دهد.

این فرمان می‌افزاید: ایران همچنین از القاعده حمایت کرده و به این گروه مجوز داده است تا پول و جنگجوهای خود را از طریق خاک خود به سوریه و جنوب آسیا بفرستد. ایران با ایالات متحده در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری نمی‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره حمایت از تروریسم را رد کرده‌اند.

در همین حال، عراق که در فرمان اول اجرایی آقای ترامپ نام آن درج شده بود، در فرمان جدید مستثنی شده است.
وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای حذف نام این کشور از فهرست هفت کشور مورد نظر قانون ممنوعیت موقت ورود به خاک آمریکا را «قدمی مهم در مسیری درست، برای اتحاد استراتژیک بین بغداد و واشنگتن» خواند.

چهار مقام آمریکایی پیشتر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بودند که تصمیم خارج کردن نام عراق از این فهرست در پی «فشار وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا بر کاخ سفید» صورت گرفته و استدلال این دو وزارتخانه این است که عراق در مبارزه علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، پس از امضای این فرمان به خبرنگاران گفت که ممنوعیت اعلام شده از سوی رییس‌جمهوری «یک اقدام حیاتی برای تقویت امنیت ماست».

وی اظهار داشت: «با این فرمان، رییس‌جمهور ترامپ از اختیارات قانونی‌اش برای ایجاد امنیت استفاده کرده است».

وی با اشاره عراق و مستثنی شدن آن از فرمان ممنوعیت ورود، گفت که «عراق یکی از متحدان مهم در نبرد برای شکست گروه حکومت اسلامی است، با سربازان شجاعی که در کنار مردان و زنان نظامی آمریکایی می‌جنگند».

دونالد ترامپ فرمان پیشین خود را هشتم بهمن‌ماه صادر و تأکید کرد که اجرای سریع و بدون فوت وقت این فرمان برای «حفاظت از ملت آمریکا در برابر ورود تروریست‌های خارجی» الزامی است.

اندکی پس از صدور این فرمان مخالفت‌های گسترده‌ای علیه آن شکل گرفت و شماری از دادگاه‌های فدرال در مناطق مختلف از ایالات متحده احکامی در مقابل آن صادر کردند.

مقاله قبلیعضو قرارگاه عمار : مرگ بر ضد ولایت فقیه یعنی مرگ بر احمق‌ها
مقاله بعدیکدام ایرانیان از فرمان جدید ترامپ معاف هستند؟
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...