ابرنواختر کهکشان راه‌شیری در 50 سال آینده از زمین قابل مشاهده می‌شود

0
146

ستاره‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که در 50 سال آینده، در صورت بروز ابرنواختر در کهکشان راه شیری، از زمین قابل مشاهده خواهد بود.

 به گفته محققان، احتمال اینکه چنین ابرنواختری از تلسکوپ‌های تابش مادون قرمز زمین قابل مشاهده باشد، صد در صد است.

کریستوفر کوچانک، استاد نجوم دانشگاه اوهایو اظهار کرد که تاکنون دانشمندان توانسته‌اند تبدیل شدن ستاره‌ها به ابرنواخترها در کهکشانهای دیگر را شاهد باشند اما درک درستی از چگونگی رویداد آن نداشته‌اند.

به گفته وی، فناوری‌های کنونی به اندازه‌ای پیشرفته هستند که دانشمندان در صورت مشاهده یکی از آنها در کهکشان راه شیری بتوانند از آن درس گرفته و با تمام ابزارهای موجود آن را بررسی کنند.

ستاره‌شناسان در حال حاضر از آشکارسازهای حساس برای نوترینوها و امواج گرانشی برخوردارند که می‌توانند هرگونه ابرنواختری را در کهکشان راه شیری شناسایی کنند.

سوال موجود این است که آیا می‌توان نور این رویداد سماوی را مشاهده کرد چرا که ما در کهکشانی پر از ذرات غبار زندگی می‌کنیم که نور را جذب کرده و ممکن است ابرنواخترها را از منظر زمین پنهان کنند.

به گفته محققان، این غبارها باعث کمرنگ شدن نور ستارگان موجود در مرکز کهکشان با ضریب نزدیک به یک تریلیون در زمان رسیدن آنها به زمین شده اما خوشبختانه نور مادون‌قرمز تحت تاثیر این غبار نبوده و ضریب کم‌نور شدن تنها 20 خواهد بود.

با متعادل‌سازی همه این عوامل، ستاره‌شناسان مشخص کرده‌اند که فرصت مشاهده یک ابرنواختر در کهکشان راه شیری در 50 ساله آینده نزدیک به صد در صد خواهد بود.

به گزارش ایسنا،این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.