«ابراهیم آبادی» بازیگر پیشکسوت درگذشت

0
388

«ابراهیم آبادی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در 85 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

زنده‌یاد آبادی آخرین‌بار حدود ۱۲ سال پیش در فیلم سینمایی «دیوار» ایفای نقش کرد و در تلویزیون هم یکی از بازیگران فصل دوم سریال «دودکش» بود که با نام «پادری» در ماه رمضان ۹۶ روی آنتن شبکه یک رفت.

او پس از شورش 57(انقلاب) وارد سینما شد و سال ۶۹ در نهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در «آپارتمان شماره ۱۳» نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل بود.

از دیگر فیلم‌های مهم کارنامه مرحوم آبادی می‌توان به «زنگ‌ها»، «بایکوت»، «گراند سینما»، «عروسی خوبان»، «عبور از غبار»، «دزد عروسک‌ها»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «مومیایی ۳»، «بوی کافور عطر یاس»، «توکیو بدون توقف» و «صد سال به این سال‌ها» اشاره کرد که این آخری هنوز به نمایش عمومی درنیامده است.

ابراهیم آبادی سال ۱۳۱۳ در تبریز به دنیا آمد و پنج سال در پراگ، پایتخت کشور چکسلواکی وقت به خواندن درس در رشته کارگردانی تئاتر و بازیگری مشغول بود. ۱۰ سال پس از آن هم در این کشور اروپای شرقی ماند و پس از بازگشتن به ایران، به استخدام اداره برنامه‌های تئاتر درآمد. او اواخر مهرماه امسال در بیمارستان به کما رفت و سرانجام ۱۰ روز بعد جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

به گزارش همشهری، سریال‌های«مختارنامه»، «پاورچین»، «شب دهم» و «معصومیت از دست رفته» از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.