ابراز نگرانی وزارت امور خارجه آلمان از گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب غذای دراویش زندانی

0
153

کریستف اشترسا، کمیسر عالی حقوق بشر وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای در سی و دومین روز اعتصاب غذای دراویش زندانی، ابراز نگرانی خود و دولت متبوعش را از وضعیت بحرانی آن‌ها و پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی اعلام کرد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان به نقل از مجذوبان نور، آقای کریستف اشترسا، کمیسریای حقوق بشر آلمان با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت بحرانی نه نفر از پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی که در اعتراض به ادامه سرکوب علیه دراویش ایران از یک ماه پیش شروع به اعتصاب غذا کرده‌اند، به شدت ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه که در سایت وزارت خارجه دولت آلمان منتشر شده است با اشاره به اینکه ایران با امضای میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی متعهد به احترام به حقوق بشر، بدون در نظر گرفتن وابستگی‌های قومی و مذهبی است، از حکومت ایران خواست تا با تعهد به این میثاق نامه و احترام به حقوق افراد با هر دین و عقیده‌ای، تمام اشخاصی که به دلیل باور مذهبی یا سیاسی زندانی شده‌اند را فورا آزاد کند.

آقای اشترسا همچنین نسبت به رسیدگی فوری به خواسته‌های قانونی و انسانی اعتصاب غذای دراویش و نسبت به انجام اقدامات درمانی ضروری در مورد دراویش زندانی بیمار تاکید کرد.

در قسمت‌هایی از بیانیه مذکور آمده است: «در حالی که یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان به عنوان اقلیت‌های مذهبی به رسمیت شناخته شده‌اند به طور رسمی از آزادی مذهب برخوردارند، اما دراویش مسلمان و شیعه اغلب مورد خشونت و سرکوب واقع می‌شوند و این بر خلاف سفارشات اسلام است.

آقای کریستف اشترسا با اشاره به حمله شدید نیروهای امنیتی در شهر کوار، در اوایل سپتامبر ۲۰۱۱، دستگیری و محکومیت مدیران و کارکنان سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش را پوشش می‌دهد و وکلای مدافع دراویش و تعداد زیادی از پیروان این طریقت عرفانی به حبس‌های طولانی مدت را محکوم کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر آلمان در پایان با نام بردن از این ۹ درویش که با اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به بیش از شصت سال حبس محکوم شدند، نسبت به وضعیت اسف بار و بحرانی آن‌ها در سی و دومین روز اعتصاب غذا هشدار داد.