ابراز نگرانی فرانسه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران با انتخاب رئيسی

0
177

فرانسه با اعلام این که انتخاب ابراهیم رئیسی از جناح سیاسی تندرو به عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار داده، «نگرانی» از وضعیت حقوق بشر در این کشور از یک سو و «بسیج کامل» دستگاه دیپلماسی‌اش برای احیا برجام از سوی دیگر را خاطرنشان کرد.

انیِس فن در مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) گفت: «ما همواره نگرانی‌‌مان از وضعیت حقوق بشر در ایران و وضعیت اتباع زندانی‌مان در این كشور را ابراز داشته‌ایم و همچنان این وضعیت را پیگیری می‌کنیم.»

یورونیوز نوشت؛ رئیس جمهوری جدید جمهوری اسلامی که روز جمعه انتخاب شد، روز دوشنبه گفت که تمام اقداماتش «همواره در جهت دفاع از حقوق انسان‌ها» بوده است. ایالات متحده آمریکا، سازمان‌های غیردولتی غربی و مخالفان جمهوری اسلامی، رئیسی را به شکنجه و اعدام‌های سریع در طول مدت طولانی مسئولیت‌هایش در دستگاه قضایی و به ویژه در دهه ۶۰ متهم می‌کنند.

بنژامن بریر، گردشگر فرانسوی و فریبا عادلخواه، پژوهشگر سیاسی ایرانی-فرانسوی دو شهروندی هستند که هم‌اکنون در ایران در بازداشت به سر می‌برند. آنها به مانند چندین شهروند دیگر غربی در دوران ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضائیه جمهوری اسلامی به جاسوسی یا اقدام علیه امنیت کشور متهم شده‌اند، اتهامی که این افراد نمی‌پذیرند.