ابراز نگرانی «عمیق» سناتور کونز از احتمال اعلام عدم پایبندی جمهوری اسلامی به برجام

0
313

همزمان با نزدیک شدن به موعد اعلام سیاست جامع دولت پرزیدنت ترامپ در برابر جمهوری اسلامی و توافق هسته‌ای ۱۳۹۴، سناتور کریس کونز از احتمال عدم تایید پاینبدی تهران به توافق توسط رئیس جمهوری ایالات متحده ابراز نگرانی کرد.

طبق قانون، رئیس جمهوری آمریکا موظف است هر ۹۰ روز پایبندی جمهوری اسلامی به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را در گزارشی به کنگره اعلام کند. دولت ترامپ تاکنون دوبار آن را تایید کرده، اما قصد ندارد برای بار سوم آن را تایید کند.

کریس کونز نماینده دموکرات ایالت دِلاوِر در سنا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای گفت، از انتشار گزارش‌هایی که نشان می‌دهند پرزیدنت ترامپ در گزارش آتی خود پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای را تایید نخواهد کرد، «عمیقا نگران هستم.»

وی در ادامه، با بیان این که توافق اتمی وین در راستای منافع ملی ایالات متحده است، گفت «اجرای سفت و سخت برجام همچنان به نفع امنیت ملی آمریکاست،» و این نظر که عدم تایید آن منافع ملی ما را تامین می‌کند، یک «سوء برداشت» است.

به عقیده این عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، عدم تایید پایبندی جمهوری اسلامی به برجام در گزارش آتی رئیس جمهوری احتمالا منجر به بالا گرفتن گفت‌وگوهای «غیرسازنده» در سنا و در نهایت یک دوره «مخرب» ۶۰ روزه منتهی خواهد شد.

پرزیدنت ترامپ تاکنون به جزئیات تصمیم خود اشاره نکرده، اما برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که تنها عدم پایبندی جمهوری اسلامی را اعلام خواهد کرد و با ارسال گزارش خود به قانونگذاران، به اصلاح توپ را به زمین کنگره خواهد انداخت.

در صورت عدم تایید پایبندی تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، نمایندگان دو مجلس کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت دارند در مورد باز گرداندن تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، که پیشتر در چارچوب برجام لغو شده‌اند، تصمیم‌گیری کنند.

سناتور کریس کونز با اشاره به این موضوع گفت، اگر کنگره تصمیم به اعمال دوباره تحریم‌های پیشین علیه جمهوری اسلامی بگیرد، چنین اقدامی آسیب قابل توجهی به توافق اتمی شش قدرت‌ جهانی، از جمله ایالات متحده، با ایران وارد خواهد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته‌ای بحث برانگیز جمهوری اسلامی دست یافتند، که در ازای اعمال محدودیت‌های گسترده، تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی لغو می‌شوند.