ابراز نگرانی جمهوری اسلامی از ‘افشای اطلاعات محرمانه’ در جلسات ویدئویی شورای حکام

0
186

سفیر جمهوری اسلامی در نشست شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال “شنود” مکالمات و “افشای اطلاعات محرمانه” در این نشست ابراز نگرانی کرده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر جمهوری اسلامی که به دلیل شیوع کرونا مانند سایر اعضای شورای حکام با تصویر در نشست مجازی شرکت کرد، عصر دیروز در جلسه شورای حکام “نگرانی جدی” جمهوری اسلامی را در مورد احتمال “در معرض مخاطره قرار گرفتن محرمانه بودن نشست” اعلام کرد و گفت: کارشناسان فنی هشدار داده‌اند که با برگزاری این نشست در این قالب، بدون شک هیچ کنترلی در خصوص اینکه چه کسی هم اکنون در حال شنیدن، ضبط کردن، و افشای اطلاعات محرمانه است، وجود ندارد.

“نگرانی از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی” یکی از محورهای اصلی نشست چهار روزه شورای حکام است که از دوشنبه آغاز شد. احتمال دارد شورای حکام علیه جمهوری اسلامی قطعنامه‌ای صادر کند، که در این صورت این اولین قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته خواهد بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در لندن به نقل از سفیر جمهوری اسلامی در نشست شورای حکام گفته که از سوی کشورهای عضو اطلاعات محرمانه‌ای به رسانه‌ها “درز کرده” که باید پاسخگو باشند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست مجازی شورای حکام
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست مجازی شورای حکام

رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست شورای حکام آژانس در ۱۵ ژوئن، ۲۶ خرداد، درباره خودداری جمهوری اسلامی از اجازه بازرسی دو مرکز در ارتباط با سوالاتی درباره فعالیت‌های گذشته این مراکز ابراز نگرانی جدی کرد.

آقای گروسی گفت بیش از چهار ماه است که ایران اجازه دسترسی به این دو مرکز را نداده و افزود که حدود یک سال است که جمهوری اسلامی از “گفت‌وگوی جدی درباره سوالات مربوط به فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی” در این مراکز امتناع می‌کند.

اهرم فشار ایران در قبال آژانس اتمی چیست؟‏

خبرگزاری بلومرگ در گزارشی اعلام کرد سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا پیش نویس قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده‌اند که از جمهوری اسلامی می‌خواهد با این نهاد “به طور کامل” همکاری کند.

آقای غریب‌آبادی، از این سه کشور اروپایی خواسته “قبل از آنکه خیلی دیر شود” تعهدنامه برجام یا به گفته او “قطار خارج شده از مسیر” را به راه اصلی آن بازگردانند و تعهدات خود را در قالب برجام اجرا کنند.

آقای ظریف هم که به روسیه رفته دیروز در نشستی مشترک با سرگئی لاوروف در مسکو گفت که اگر آژانس بخواهد از “روش‌های غیرمنطقی” استفاده کند، جمهوری اسلامی “برخورد مناسبی” خواهد داشت.

سفیر جمهوری اسلامی در نشست حکام سازمان انرژی اتمی در پاسخ به گزارش این سازمان درباره دسترسی نداشتن به دو مرکز هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: آژانس در سال گذشته ۳۳ دسترسی تکمیلی در ایران انجام داده است، که این نتیجه اجرای داوطلبانه و موقت پروتکل الحاقی است.

بی بی سی نوشت؛ او اضافه کرد: متأسفانه، از مارس ۲۰۲۰ و با وجود چندین بار ابراز نگرانی و عدم رضایت جمهوری اسلامی از این اقدام غیرحرفه ای دبیرخانه آژانس، این واقعیت در گزارشات مدیرکل منعکس نمی شود. جمهوری اسلامی قبلا هشدار داده بود که اگر به چنین سطحی از دسترسی‌های تکمیلی اذعان نشود، تصمیمات لازم را متعاقبا اتخاذ خواهد نمود.