ابراز امیدواری قائم مقام وزیر خارجه آمریکا برای رسیدن به توافق با ایران

0
252

معاون وزیر خارجه آمریکا، می‌گويد هرچند گفتگوهای هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ ممکن است برای بار سوم تمدید شود، اما مذاکره‌کنندگان امیدوار هستند تا پایان ماه مارس آینده (۱۱ فروردین ۱۳۰۴) بتوانند به توافق دست یابند.

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ به قانون‌گذاران آمریکا گفت مذاکره‌کنندگان بین‌المللی طرف مذاکره با ایران، امیدوارند در ماه مارس، در مورد همه عواملی که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را محدود کند، به توافقی با تهران برسند.

به گزارش صدای آمریکا، این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، همچنین گفت «ارزیابی ما بطور کلی همچنان بر این است که ما شانس خوبی برای رسیدن به توافق داریم که به‌ سود امنیت آمریکا و متحدان ما است. هدف ما رسیدن به نکات عمده توافق تا اوایل مارس و سپس تکمیل جزییات آن تا ماه ژوئن است.»

اعضای کمیته روابط خارجی سنا روز چهارشنبه، نسبت به مخالفت دولت باراک اوباما در مورد تصویب تحریم‌های جدیدی که در کنگره علیه تهران در دست تهیه است و در مورد نیات ایران در مذاکرات به شدت ابراز تردید و نگرانی کردند.

در اين رابطه سناتور ارشد دموکرات رابرت منندز، بر وجود این نگرانی تاکید کرد و گفت «بازی ایرانی‌ها برای خرید وقت است. طی ۸ ماه گذشته ما به مواضع آنها درمورد عناصر عمده توافق يعنی رآکتورهای آب سنگین اراک و فردو و فعاليت‌های غنی سازی و ارائه ابعاد نظامی برنامه اتمی نزدیکتر شده‌ایم.»

وی در ادامه افزود «من تصور می‌کنم در مورد اين که چطور به این مرحله رسیدیم، نیاز به ارزیابی داریم. ایران طی ۲۰ سال گذشته جامعه بین‌المللی را فریب داده و قطعنامه‌های نه تنها آمریکا، بلکه شورای امنیت را نیز نقض کرده است.»

سناتور منندز گفت جمهوری اسلامی ایران تنها به دلیل تاثیر تحریم‌ها به پای میز مذاکرات آمده است.

سناتور دموکرات باربارا باکسر نیز روز چهارشنبه اعلام کرد یک طرح میانه‌روانه‌تر تحریمی از سوی او و سناتور جمهوریخواه رند پاول در دست تهیه است، که اجازه خواهد داد کنگره به سرعت در مورد احیای تحریم‌هایی که طی توافق موقت برداشته شده، رای گیری کند و این در صورتی است که ایران از توافق اتمی تخلف کرده باشد.