ابتکار دیپلماتیک جدید آمریکا برای سوریه: جلب همکاری جمهوری اسلامی

0
141

به رغم مخالفت‌های پیشین آمریکا با مشارکت ایران در حل‌وفصل بحران سوریه با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی از رژیم بشار اسد، برخی از مقامات بلندپایه آمریکا و دولت‌های غربی روز جمعه (۳ مهر، ۲۵ سپتامبر) خبر داده‌اند که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به زودی ابتکار دیپلماتیک جدیدی را با محوریت جلب همکاری ایران طراحی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدای آلمان به نقل از رویترز، جان کری قرار است برای فراهم‌سازی مقدمات اجرای این ابتکار دیپلماتیک روز شنبه هفته آینده در نیویورک با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کند. آمریکا در تلاش است تا در روزهای آتی و در طول برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، حمایت‌ها و همکاری‌های لازم از سوی ایران و دیگر بازیگران کلیدی در بحران سوریه را برای پیش‌برد این ابتکار دیپلماتیک جدید، با هدایت جان کری، جلب کند.

با تغییر رویکرد آمریکا به امید یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه پس از چند شکست پیاپی تکاپوهای دیپلماتیک این کشور، قرار است روسیه، به عنوان مهم‌ترین و قدرتمندترین هم‌پیمان رژیم بشار اسد، عربستان سعودی، ترکیه و قطر هم در این فرآیند مشارکت کنند. البته مقام‌های غربی تاکید کرده‌اند که رویکرد جدید هنوز ایده‌ای خام است و نیاز به پردازش مدبرانه دارد.