ائتلاف مخالف جمهوری اسلامی و آمریکا در انتخابات عراق به پیروزی رسید

0
197

فهرست انتخاباتی مقتدا صدر، یکی از چهره‌های سیاسی عراق که با مواضع ضدآمریکایی، ضد نفوذ جمهوری اسلامی و ضد فساد خود معروف است، در انتخاباتی پارلمانی عراق بیشترین رأی را از آن خود کرد و به پیروزی نسبی رسید.

بر اساس نتایج قطعی انتخابات دوازدهم ماه مه در عراق، که روز شنبه نوزدهم مه از سوی کمیسیون این انتخابات اعلام شد، ائتلاف بی‌سابقه مقتدا صدر با کمونیست‌ها 54 کرسی را از آن خود کرد.

پس از آن، نامزدهای نزدیک به هادی عامری، فرمانده سپاه بدر و نزدیک به ایران، با 47 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت.

حزب حیدر عبادی، نخست وزیر کنونی عراق نیز با 42 کرسی به مقام سوم رسید.

به عقیده مقتدا صدر 44 ساله که در سال‌های اخیر تظاهراتی را علیه فساد در بغداد و دیگر شهرها برگزار کرده، پیروزی هواداران او به معنی پیروزی “اصلاحات” است و “تضعیف فساد” است.

 ائتلاف او با این حال نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد، زیرا فقط حدود 17 درصد 329 کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است.

انتخابات پارلمانی عراق که اولین انتخابات پس از پیروزی بر گروه دولت اسلامی (داعش) در این کشور بود، با تحریم بخش عمده‌ای از رأی دهندگان عراقی روبه‌رو شد.

خبرگزاری فرانسه از بغداد گزارش داده که واشینگتن و تهران هر کدام نمایندگانی را به عراق فرستاده‌اند تا درباره تشکیل دولت آینده با مقامات این کشور مذاکره کنند.

چند روز پیش خبرگزاری‌ها از سفر پنهانی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به عراق در این زمینه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ آمریکا و جمهوری اسلامی گرچه در زمینه مسائل متعددی با یکدیگر اختلاف دارند، اما در زمینه جلوگیری از به قدرت رسیدن مقتدا صدر باهم توافق دارند.