ائتلاف سعودی: از سلاح‌های جمهوری اسلامی در حمله به تاسیسات نفتی استفاده شده است

0
199

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که با جنبش حوثی‌های یمن مقابله می‌کند روز دوشنبه، ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) اعلام کرد که حملات به تاسیسات نفتی عربستان توسط سلاح‌های جمهوری اسلامی انجام شده و طبق یافته‌های اولیه از خاک یمن نبوده است.

ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در نشستی خبری در شهر ریاض افزود: «تحقیقات درباره حمله روز شنبه که مسئولیت آن را گروه حوثی‌ها برعهده گرفته است همچنان ادامه دارد و مقام‌ها در تلاش برای مشخص کردن محل و منشا حمله هستند.» وی این حملات را تروریستی عنوان کرد.

شبه نظامیان حوثی یمن روز شنبه ۲۳ شهریور اعلام کردند که با ۱۰ پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان در «بقیق» و «خریص» حمله کرده‌اند. بقیق و خریص به ترتیب در ۷۰ و ۲۷۰ کیلومتری ظهران، بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاهی جهان قرار دارند و حمله روز شنبه به این مناطق عرضه حدود نیمی از نفت این کشور و ۵ درصد نفت جهان را مختل کرد.

ترکی مالکی تصریح کرد که مقامات در نشست خبری آینده از مکانی که پهپادها به حرکت درآمدند پرده برمی‌دارند.

وی گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، صادرکنند‌ه‌های اصلی نفت در جهان هستند و قادر به محافظت از مناطق حیاتی انرژی و اقتصادی خود هستند.

سخنگوی ائتلاف سعودی افزود: «این اقدام ناجوانمردانه امنیت اقتصاد جهانی و نه فقط عربستان را هدف قرار داده است.»

به گزارش یورونیوز؛ از سوی دیگر روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات رسمی آمریکا گزارش داد که واشنگتن به ریاض اطلاع داده است که حمله به تاسیسات نفتی عربستان از خاک ایران انجام شده بود.