آیت‌الله خوانساری در دوران نخست وزیری دکتر بختیار: آقای بختیار، «پور» ملت شوید! اختصاصی خبرنامه ملّی ایرانیان

0
314

ایران یاران گرامی،

این مجموعه اسناد می تواند حلقه های گمشده مربوط به شورش ۵۷ را پیش روی پژوهشگر قرار داده و در مواردی این نوشتارها یاد انسان را به زوایائی می کشاند که قدرت فکر را یاری رسیدن به آن قبل از مطالعه وقایع نیست.

این نوشتارها و نوشتارهائی از این دست، آزمونی است برای عبرت از خطاها، برای زنده شدن یادها و برای بیداری نسل که به این روزهای سیاه وطنش می اندیشد.

فرزاد س. نادری (ف . عاشق)

آیت‌الله سیدمحمدباقر خوانساری، یک هفته پس از انتخاب دکتر شاپور بختیار به نخست‌وزیری در نامه ای به گفته‌های زنده یاد پیرامون اطرافیان خمینی پاسخ داد. وی پس از شورش ۱۳۵۷، مسجد شاه (مسجد امام خمینی ) تهران را اداره نمود.

hqdefaultایشان در بخشی از این نامه خطاب به دکتر بختیار می نویسد: …همه می دانند که حضرت آیت الله العظمی خمینی برای تجدید عظمت اسلام قیام فرموده و می خواهند با به اجرا در آوردن دستورات حیات بخش دین مقدس اسلام مملکت اسلامی نمونه ای در دنیا ایجاد کنند که همه ملل اسلامی عالم از او سرمشق گیرند.

متن کامل نامه خوانساری که در تاریخ  یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۳۵۷ به نخست وزیر نوشت، به شرح زیر می باشد:

آقای بختیار توجه بفرمایید.

 شما در سخنانتان در ضمن اظهار ارادت به قائد عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله العظمی خمینی دام‌ظله، اعتراض کرده‌اید که ایشان چگونه با نخست‌وزیری من که سه روز از آن گذشته و هنوز کاری انجام نداده مخالفت کرده‌اند و گفته‌اید که این اولین دفعه‌ای نیست که با دولت مخالفت می‌کنند و گفته‌اید که در اطراف ایشان کمونیست‌ها هستند و در افکار ایشان تاثیر می‌گذارند و بالاخره مردم را از کودتای نظامی در فرض سر نگرفتن کار شما می‌ترسانید.

 آقای بختیار، ملت‌ مسلمان ایران تحت رهبری آن نابغه بزرگ تشخیص قطعی داده که هر چه در این ۵۰ سال سیاه، بر سرش آمده از این رژیم فاسد حاکم است و طبق تجربیاتش فهمیده که تا این رژیم پابرجاست، وضع ایران اصلاح نخواهد شد و دریافته که هر کس حاضر به همکاری با این رژیم شود، به ملت ایران خیانت کرده است. لذا آیت‌الله خمینی روحی‌فداه که خواسته‌های ملت ستم‌کشیده ایران را بیان می‌کنند، این خواسته ملت را ابتدا با شما ابراز مخالفت کرده‌اند. شما می‌گویید که این دفعه اول نیست که معظم‌له با دولت‌ها مخالفت می‌کنند. آیا توقع داشتید که با دولت‌های سابق که خودشان را در خون ملت غرق کردند، موافقت کرده باشند. راستی آقای بختیار ممکن است به اطلاع مردم برسانید که در این چند روز حکومت ملی شما که می‌گویید ارتش هم در اختیار شماست، در سرتاسر ایران چند نفر کشته‌ شده است. شما که قیام ملت را به حق شناخته‌اید، پس چرا کشتار ادامه دارد.

 و اما اینکه گفته‌اید کمونیست‌های اطراف معظم‌له در ایشان تاثیر می‌گذارند، کسی احتمال نمی‌دهد که خود شما واقعاً معتقد به این حرف باشید و اگر معتقد به این حرف باشید، خیلی تعجب است. شما که ادعای فهم و کیاست دارید، چطور در طول قیام، معظم‌له را نشناخته‌اید و ندانسته‌اید که در افکار عالیه ایشان هیچ طایفه و جمعیتی به خصوص کمونیست‌ها به هیچ‌وجه نمی‌توانند تصرفی کنند و ملت ایران می‌داند که غیرمعتقدین به اسلام عزیز، به هیچ‌وجه با ایشان سر و کار ندارند.

 آیا ملت رشید ایران اهانت شما را که دولت‌های سابق با آن همه سفاکی، بیدادگری به ایشان نسبت نداده بودند، بر شما می‌بخشد. همه می‌دانند که حضرت آیت‌الله العظمی خمینی برای تجدید عظمت اسلام قیام فرموده و می‌خواهند با به اجرا درآوردن دستورات حیات‌بخش دین مقدس اسلام مملکت اسلامی نمونه‌ای در دنیا ایجاد کند که همه ملل اسلامی عالم از او سرمشق گیرند.

 آقای بختیار ملت ایران با اتحاد کلمه، از طفل دبستانی تا پیرمرد روستایی، از شیعه و سنی، از مسلمان و غیرمسلمان مصمم بودن خود را برای در دست گرفتن مقدرات کشور و جلوگیری از ظلم و چپاول به کرات به دنیا اعلام کرده است و دیگر هیچ مانعی نمی‌تواند ملت را از راه روشنی که تشخیص داده، منحرف سازد. و اگر کودتای نظامی بشود، ولو اینکه چند صد هزار نفر هم بکشند، هیچ نتیجه‌ای جز جدی‌تر شدن مردم در ادامه مبارزه ندارد و حتی اگر دولت‌های شرق و غرب به ایران قشون بکشند، ملت آنقدر به مبارزه ادامه می‌دهد تا آن‌ها را از ایران بیرون کند و خودش بر مقدراتش مسلط شود.

 آیت‌الله خمینی چنان تمام طبقات ملت را بیدار کرده‌اند که دیگر توقفی و برگشتی برای نهضت ممکن نیست و حتماً تا به آغوش کشیدن پیروزی و قطع دست استعمار و نوکرانش ادامه خواهد یافت.

 آقای بختیار از اشتباهات سلف خود عبرت بگیرید و در کارتان تجدیدنظر کنید. آقای «شاه»‌پور تا دیر نشده به طرف ملت برگردید و «پور» ملت شوید.

 والسلام علی‌من‌اتبع‌الهدی

 تهران ۱۲ صفرالخیر ۹۹، مطابق ۵۷.۱۰.۲۲