آیا مسافر تاریخی نیویورک واقعی است؟

0
372

بدن شیر و سر عقاب با بال‌های نگشوده و سه جام در سه طرف، مشخصات شی‌ای است که به نام شیردال یا ریتون، پس از 10 سال به ایران بازگشته‌است. شی‌ای که از بدو ورود، بحث‌های زیادی درباره واقعی بودن یا نبودن خود براه انداخته‌است.

در سال 2003 گمرک نیویورک اقدام به ضبط شی‌ای تاریخی، احتمالا متعلق به دوره مادها کرد. شی‌ای که گفته می‌شود از یک قاچاقچی آثار تاریخی گرفته شده و در تمام این مدت در خزانه وزارت امورخارجه آمریکا نگهداری می‌شده‌است.

خبر کشف این شی باعث شد تا دعوای تازه‌ای میان دوستداران میراث فرهنگی و فعالان این حوزه با دولت آمریکا شکل بگیرد و حالا پس از آن‌همه دعوا، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در نخستین سفر خود به نیویورک، با گرفتن این شی از وزارت امور خارجه آمریکا، به ایران بازگشته و صبح امروز آن‌را در فرودگاه مهرآباد تهران در حضور جمعی از خبرنگاران رونمایی کرد.

اما ورود این شی به خاک ایران بدون حواشی نبود. ادعای تقلبی یا اصل بودن شی از صبح دیروز محافلی را در فضای رسانه‌های اجتماعی پدید آورده‌است. برخی پژوهشگران معتقدند که این شی تقلبی است؛ اظهار نظری که بدون لمس شی و بررسی علمی صورت گرفته‌است.

آنچه قطعی به نظر می‌رسد، این است که موزه ملی ایران باید پس از تحویل شی و انجام بررسی‌ها و آزمایش‌ها علمی، پاسخ روشنی درباره واقعی یا تقلبی بودن آن اعلام کند. پس تا پیش از این مهم هرنوع اظهار نظری درباره اصل بودن یا نبودن شیردال غیرتخصصی است.

 به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از میراث فرهنگی؛«زاهدی»، نماینده اداره کل امور موزه‌ها که شی را تحویل گرفته در گفتگوی اختصاصی با CHN گفت: «در حال حاضر امکان تائید اصل بودن شی وجود ندارد و باید متخصصان آزمایش‌های متعددی روی آن انجام دهند و این احتیاج به زمان بیشتری دارد.»

یک مقام آمریکایی گفته‌است که بازگرداندن این اثر باستانی اقدامی برای نشان دادن حسن نیت آمریکا نسبت به ایران بوده است. همچنین تاکید شده از آنجا که آمریکا به میراث فرهنگی و همچنین به مردم ایران احترام می‌گذارد، آن را به ایران بازگردانده است.