آیا شکاری‌های ایران بمب‌افکن‌های روسیه را در بمباران سوریه اسکورت می‌کنند؟ به همراه فیلم

0
109

به تازگی ویدئویی که از سوی وزارت دفاع روسیه از عملیات نظامی نیروی هوایی این کشور در سوریه منتشر شده است، این ویدئو منجر به انتشار خبر حضور جنگنده‌های ایرانی و دخالت آنها در جنگ سوریه شده است.
در این ویدئو که نسخه اصلی حدود هفت دقیقه است تنها در چند ثانیه هواپیمای اف14 تامکت متعلق به ایران در کنار بمب افکن‌های روسی دیده می‌شود. سپس در سکانس بعدی ویدئو بمب افکن‌های روسی در حال بمباران و شلیک موشک‌های هوا به زمین به سمت اهداف خود در سوریه دیده می‌شوند اما در این تصاویر اثری از شکاری‌های ایران نیست.
این تصاویر باعث شده است که برخی از رسانه‌ها از جمله بعضی از رسانه‌های اسراییلی مطالبی از اولین نشانه‌ها از حضور نیروی هوایی ایران در سوریه منتشر کنند.
یک ژنرال نیروی هوایی فرانسه که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با ناظران خبرگزاری فرانسه درباره این ویدئو گفت:”آنچه که ما بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای و راداری می‌دانیم این است که هیچ جنگنده ایرانی‌ای در آسمان سوریه دیده نشده است.”

اما این سؤال همچنان باقی است که اف14 تامکت متعلق به ایران در کنار بمب‌افکن‌های روسیه چه کار می‌کنند و این ویدئو در کجا گرفته شده است؟
به نظر می‌رسد پاسخ به این سؤال در نقشه‌هایی که از سوی مقامات وزارت دفاع از مسیر حرکت این جنگنده‌ها از روسیه به سوریه منتشر شده است نهفته است.
بنا بر این نقشه‌ها بمب‌افکن‌های روسی در آسمان ایران توسط جنگنده‌های ایرانی از جمله اف‌14 تامکت تا نقطه صفر مرزی و خروج از آسمان ایران اسکورت شده‌اند. سناریویی که یک ژنرال ارتش فرانسه نیز آن را تأیید می‌کند. پیش از این مقامات نظامی ایران از اسکورت هواپیماهای روسی توسط نیروی هوایی ایران خبر داده بودند اما اشاره به مکان دقیق این اسکورت نکرده بودند.

آیا این اولین بار است؟

خیر طبق قوانین بین‌المللی هواپیماهای نظامی بیگانه در عبور از یک کشور از ابتدای ورود تا خروج از آسمان یک کشور می‌توانند توسط هواپیماهای آن کشور مشایعت شوند.
این اتفاق چندی پیش نیز برای هواپیماهای نظامی روسی که قصد شرکت در نمایشگاه هوایی در بحرین داشتند نیز رخ داد. جنگنده‌های ایرانی شامل اف14 تامکت و اف4 آنها را تا نقطه صفر مرزی اسکورت کردند که تصاویر آن نیز توسط خلبانان روسی گرفته شده بود و پیش‌تر در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد.