آژانس غنی‌سازی۲۰ درصدی اورانیوم جمهوری اسلامی را تایید کرد

0
45

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تایید کرد که رژیم جمهوری اسلامی فرایند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم را در سایت زیرزمینی فردو آغاز کرده است.

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که فرایند تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصدی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن بدست فرانس پرس رسیده اعلام کرده که ایران فرایند استفاده از شش آبشار جدید سانتریفیوژ برای غنی سازی ۲۰ درصدی ذخایر اورانیوم‌‌ از پیش غنی‌سازی شده در غلظت ۴.۱ درصدی را آغاز کرده است.

آژانس ابتدای ماه جاری میلادی نیز از تصمیم رژیم جمهوری اسلامی برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص بیست درصدی خبر داده بود.

این اقدام رژیم جمهوری اسلامی که از سوی تحلیل‌گران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی توصیف شده در پی مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع رژیم جمهوری اسلامی» صورت می‌گیرد که دولت را مکلف می‌سازد در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد.

این مصوبه همچنین سازمان انرژی اتمی رژیم جمهوری اسلامی را مکلف می‌کند تا از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که درمغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ رژیم جمهوری اسلامی با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است.

یورونیوز نوشت؛ آغاز فرایند غنی‌سازی بیست درصدی اورانیوم توسط رژیم جمهوری اسلامی در حالی رسما از سوی رژیم جمهوری اسلامی اعلام شده که اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنشی به این موضوع آنرا نشانه خروج رژیم جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی دانست و اعلام کرد برای هر اقدام منتظر تایید این فرایند از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.