آژانس خواهان توضيحات بيشتر ایران درباره چاشنی‌های انفجاری شد

0
164

خبرگزاری رويترز روز جمعه ۱۹ ارديبهشت به نقل از منابع ديپلماتيک گزارش داده است که آژانس بين المللی انرژی اتمی توصيحات و اطلاعاتی را ايران درباره چاشنی‌های انفجاری دريافت کرده است، ولی آژانس خواهان ارائه توضيحات بيشتر در اين زمينه شده است.

رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رويترز می گويد، اطلاعات و توضيحات ايران درباره چاشنی های انفجاری (expoding bridge wire )‌ آزمون مهمی برای سنجش تمايل ايران برای همکاری کامل در خصوص مسايل باقيمانده درباره برنامه هسته ايش است.

اين منابع ديپلماتيک به رويترز گفته اند: ايران در اواخر ماه آوريل اطلاعات مربوط به چاشنی های سريع العمل را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده و اعلام کرده است که اين چاشنی ها کاربرد نظامی ندارند.

اين منابع نزديک به آژانس که نامشان فاش نشده، گفته اند، آژانس پرسش هايی را در خصوص اطلاعات ارائه شده توسط تهران مطرح کرده که تاکنون ايران به اين پرسش های تازه پاسخ نداده است و آژانس نيز در اين خصوص اظهار نظری نکرده است.

 

آزانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ به مساله اين چاشنی های انفجاری اشاره کرده بود. در اين گزارش آمده بود که ايران در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميلادی آزمايش هايی در زمينه چاشنی های پر شتاب داشته است که قابلت کاربرد در بمب هسته ای را دارند.