آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود پایبند است

0
157

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه ترین گزارش که دیروز پنج شنبه اول اسفند، منتشر شد اعلام کرد جمهوری اسلامی به تعهدات خود مبنی بر تعلیق برخی فعالیت‌های هسته‌ای همچنان پایبند است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی با تأکید بر پایبندی ایران نسبت به الزامات خود در برابر کشورهای قدرتمند جهان افزود: اکنون شرایط برای ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهائی بر سر برنامه هسته‌ای ایران مهیا و فراهم است.

گزارش آژانس انرژی اتمی، همزمان با آخرین و سومین روز مذاکرات هسته ای در وین منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران و کشورهای گروه ١+۵ در روز 24 نوامبر، توافق اولیه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را به امضا رساندند. توافق ژنو از روز 20 ژانویه (30 دی ماه) به مرحله اجرا گذارده شد.

گروه مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ١+۵، در پایان این دور از مذاکرات از پیشرفت گفت‌وگوها خبر دادند.

برپایه گزارش اخیر، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأئید می نماید که غنی سازی اورانیوم ٢٠درصدی، طبق توافق هسته‌ای ژنو متوقف شده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی متذکر شد: جمهوری اسلامی در حال رقیق سازی ذخیره اورانیوم غنی شده ٢٠درصدی و یا تبدیل کامل آن به اکسید اورانیوم است؛ همچنین در این بیانیه آمده است که ایران به غنی سازی اورانیوم با غلظت پائین، تا غنای 5 درصد ادامه می دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اشاره به بازدید از تأسیسات هسته‌ای “فردو” و “نطنز” تأکید کرد: ایران اقدام به نصب و راه‌اندازی هیچ سانتریفوژ جدیدی در این دو تأسیسات هسته‌ای به منظور ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم، ننموده است.

تأسیسات آب سنگین اراک نیز که از موارد مورد مناقشه در مذاکرات هسته‌ای است، در گزارش اخیر آژانس مورد توجه قرار گرفته است.

در این بیانیه تأکید شده است: هیچگونه فعالیت قابل توجه تازه‌ای، همچون تولید یا آزمایش سوخت راکتور اتمی در تأسیسات آب سنگین اراک مشاهده نشده است.