آنگلا مرکل: از مذاکره جمهوری اسلامی و آمریکا استقبال می‌کنم اما لغو همه تحریم‌ها واقع‌بینانه نیست

0
254

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) اعلام کرد که از مذاکره بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا استقبال می‌کند اما برداشته شدن همه تحریم‌ها در قدم اول را واقع‌بینانه نمی‌داند.

خانم مرکل پس از دیدار با روسای جمهور هر دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که واقع‌بینانه نیست که تهران انتظار داشته باشد واشنگتن در ابتدای امر، همۀ تحریم‌ها را لغو کند.

صدر اعظم آلمان گفت: «من از مذاکره بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی استقبال می‌کنم اما ممکن نیست که همه تحریم‌ها در ابتدای امر لغو شوند و سپس مذاکرات شروع شود. چنین چیزی واقع‌بینانه نیست.»

ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از آن حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که اگر ایالات متحده آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، جمهوری اسلامی حاضر است دربارۀ تغییراتی کوچک در برجام یا افزودن متمم به آن گفتگو کند.

اما پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور در تويیتر تاکید کرد: «آنچه رویترز به نقل از روحانی در مورد آمادگی برای اصلاح یا کوتاه آمدن از برجام زده، صحیح نیست. درست، آمادگی برای کوتاه کردن زمان اجرای برجام است. همان تعهد ۲۰۲۳ که ظریف گفت: تصویب همزمان پروتکل الحاقی در مجلس جمهوری اسلامی و لغو نهایی تحریم‌ها در مجلس آمریکا و امکان مذاکره در چارچوب ۱+۵.»

از سوی دیگر رئیس جمهوری ایالات متحده که امروز در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، گفت: «تا زمانی که جمهوری اسلامی رفتارش را تغییر ندهد تحریم‌ها لغو نخواهد شد بلکه بیش‌تر هم می‌شود.»

به گزارش یورونیوز؛ سخنگوی دولت آلمان پس از دیدار صدر اعظم این کشور و دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد خانم مرکل درباره جمهوری اسلامی و مسائل تجاری با آقای ترامپ گفتگو کرده است.