آنچه در برنامه ۲۰ مهر نود گذشت

0
199

برنامه دوشنبه شب نود در حالی روی آنتن رفت که سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران، شب زنده‌داری عده‌ای از بازیکنان تیم ملی را تایید کرد.

 برنامه این هفته نود با سئوال بهترین مدافع فوتبال ایران بعد از انقلاب آغاز شد که برای این سئوال ۱۰ گزینه سهراب بختیاری زاده، مهدی پاشازاده، محمد پنجعلی، افشین پیروانی، سید جلال حسینی، محمد خاکپور، رحمان رضایی، یحیی گل محمدی، نادر محمدخانی و پژمان منتظری در نظر گرفته شده بود.

در ابتدای برنامه گزارشی از کشور عمان و ایرانی‌های حاضر در این کشور پخش شد و به معرفی فرهنگ این کشور اختصاص داشت و سپس بازی تیم ملی ایران با عمان نشان داده شد.

ماجرای دریافت گل‌های تکراری تیم ملی
آنالیزی از گل‌های دریافتی تیم ملی ایران پخش شد. در این آنالیز مشخص شد که گلهای تیم ملی در چند بازی از جمله سوئد، عراق، ترکمنستان و عمان یک شکل بوده و توپ اغلب روی اشتباه جایگیری دروازه‌بان و وینگرها وارد دروازه ایران شده است.

2

گلایه کی‌روش از وضعیت سربازها و چمن کمپ

*تیم ملی مقابل عمان خوب بازی نكرد، قبول دارید؟

بله قطعا. البته باید یادآوری کنم ما بازی فوق العاده ای مقابل آرژانتین انجام دادیم ولی نتیجه را باختیم. در بازی عراق در جام ملت های آسیا هم همین طور عمل کردیم و باختیم. همیشه در فوتبال نتیجه و عملکرد با هم سمت شما نمی آید. وقتی ما بازی مقدمات جام جهانی انجام می دهیم و در خارج از خانه یک امتیاز می گیریم من آن یک امتیاز را با خوشحالی قبول می کنم و به خانه برمی گردم.

*اخیرا انتقاد می کنند که برای بازی عمان لیگ زیاد تعطیل شد و اردوی دبی اگر برگزار نمیشد هم خیلی فرق نمی کرد.

به هیچ عنوان موافق نیستم. ما همیشه طبق تقویم بین المللی فیفا حرکت می کنیم. 2 بازی فیفا داشتیم و با در نظر گرفتن این که ما اهداف زیادی برای جام جهانی روسیه داشتیم باید تیم را با بازیکنان جوان دوباره بسازیم. به نظر من نه تنها باید 15 روز که یک ماه لیگ را تعطیل کنیم اما این امکان پذیر نیست. ولی با این رادو ما توانستیم نتیجه را در عمان بگیریم و در صدر جدول قرار بگیریم. بازی مهمی را برابر ژاپن داریم و در این گونه اردوها فرصت را به بازیکنان جوان و همین طور سایرین می دهیم که بتوانیم پیشرفت کنیم و بهتر شویم.  مطمئنا همیشه انتقادها خواهد بود ولی متاسفانه نمی توانیم فراموش کنیم ما با سه هفته آماده سازی به جام جهانی 2014 رفتیم. بدون هیچ آماده سازی خوب به استرالیا رفتیم و آن موقع هیچ کسی هیچ نگرانی نداشت. وقتی آن موقع برای جام جهانی بازیکنان را در اختیار نداشتیم الان چرا باید گوش کنیم؟ واقعیت این است که الان دیگر این حرف ها زیاد برایم اهمیت ندارد.

*به نظر می آید سر حال نیستید و کارلوس همیشه نیستید؟

نه نمی دانم چرا این سوال را می پرسید. مطمئنا وقتی بازی را در پیش رو داریم آن هم بازی مهمی مثل ژاپن ذهنمان باید کاملا روی این بازی متمرکز باشد.

*در آنالیزی که پخش کردیم مشخص بود در گل های اخیر تیم ملی از دفاع کنار پوشش داده نمی شود و توپ از حقیقی رد میشه و به گل تبدیل می شود و گل های تکراری خورده ایم. چه فکری کردید دیگر چنین گل هایی نخوریم؟

فوتبال بازی اشتباهات است. اما در تیم ما وقتی می بریم همه برنده هستند. وقتی هم نتیجه خوبی نگیریم همه با هم می بازیم. این یک اشتباه از تیم است نه اشتباه یک بازیکن. مطمئنا بعضی از اتفاقات پررنگ تر در بازی اتفاق می افتد اما وقتی جایی به مشکل می خوریم که در بازی توپ را از دست می دهیم. و وقتی این اتفاقات می افتد وظیفه ما این است این مسائل را آنالیز کنیم و سعی کنیم تیممان را آماده کنیم و در دفعات آینده بهتر باشیم. بار دیگر از این فرصت استفاده می کنم و اینجا می گویم افتخار کردم به بازیکنانم وقتی در گرمای 37 درجه و رطوبت بسیار بازی می کنید و از لحاظ تیمی و شرایط بازیکنان تطابق کامل با شرایط ندارید من خیلی خوشحال بودم از بازی که بازیکنان کردند به خاطر اینکه از خودشان شخصیت قوی در بازی نشان دادند و جنگیدند، نتیجه را هم به دست آوردیم و با یک امتیاز به خانه برگشتیم. الان 12 امتیاز باقی مانده که سه بازی آن در تهران است و مسیر صعود ما در دستان ماست و کاملا تحت کنترل ما است.

تیم ملی قطعا از این مرحله صعود خواهد کرد. جوان گرایی که در تیم ملی انجام دادیم مورد استقبال قرار گرفت اما در مرحله بعدی رقبایی مثل ژاپن داریم که آن مرحله دغدغه مردم است و نگران هستند که با بازی مقابل عمان مقابل تیم های بزرگ به مشکل بخوریم.

دقیقا شما باید هم نگران باشید. من هم نگران هستم به خاطر اینکه شاهد این هستم هیچ کسی نگران نیست و دغدغه ندارد. اگر بخواهیم  خودمان را برای آینده آماده کنیم  حتما باید سرمایه گذاری های لازم برای آماده سازی تیم صورت پذیرد. باید جوان گرایی در تیم انجام شود ولی حتما احتیاج به کیفیت و تجربه داریم. به خاطر اینکه در حال حاضر اکثر بازیکنان ژاپن در لیگ های اروپایی بازی می کنند اما بازیکنان ما در ایران در شهرهای اصفهان، مشهد و دیگر شهرهای داخل بازی می کنند. ما موافق این هستیم که این فصل باید فصل پرکار و پرفشاری باشد برای آماده سازی تیم برای دور بعدی. این را قبلا عرض کردم و بار دیگر تکرار می کنم، اگر بدون حمایت در مسیر توسعه برای آینده فوتبال ایران بخواهیم ادامه بدهیم کاملا با شما موافقم که باید نگران باشیم. ولی فقط صحبت کردن کافی نیست. شما راجع به پست های دفاع راست و چپ صحبت کردید ما هنوز نتوانستیم مشکل بازیکنان سربازمان را حل کنیم. هنوز منتظر بازیکنانی مانند پولادی، ماهینی و بختیار رحمانی و سروش رفیعی و عبدالله زاده هستیم. بله شما باید نگران باشید به خاطر اینکه هیچ کسی در حال حاضر نگران آینده تیم ملی نیست.

* زمین کمپ تیم ملی کیفیت مناسب دارد؟

دیگر عاقلانه نیست ما بخواهیم راجع به کیفیت زمین حتی صحبت کنیم. هرچه بیشتر راجع به کیفیت صحبت کنیم فقط اعتماد به نفس بازیکنان پایین می آید. به خاطر اینکه به هیچ وجه نمی توانیم هیچ پیشرفتی داشته باشیم. سرعت و کیفیت پاس ها در آن زمین خیلی پایین است. کارهای ترکیبی در آن زمین اصلا نمی شود انجام داد و بهتر است در هتل بمانیم و از روز بازی لذت ببریم!

*تفاوت لژیونرهای ایران و لژیونرهای ژاپن را بررسی کردیم. قبلا بازیکنانی در ترکیب ثابت تیم های بزرگ اروپایی داشتیم که دیگر خبری نیست ، بهتر نیست بازیکنان جوان ما از پول دل بکنند و به تیم های اروپایی برای پیشرفت بروند؟

بله کاملا با شما موافقم . اگر با این مقایسه ای که شما نشان دادید تلاشتان این بود که امشب ما نخوابیم دقیقا برعکس است چون ما کاملا آماده بازی فردا هستیم و تمام بازیکنان آماده یک بازی خوب هستند. این گونه بازی هایی است که ما احتیاج داریم تا تعادل را بین بازیکنانی که کمبود تجربه دارند ایجاد کنیم. الان فقط بیاییم و از بازی لذت ببریم.

*درباره حضور طرفداران در بازی فردا صحبتی دارید؟

واقعا فکر می کنم فرصت خاصی است برای هواداران فوتبال ایران و بیایند یک سری بازیکن فوق العاده در سطح جهانی را ببینند. فرصت خوبی است همه بیایند سرعت بازی بالا ، کارهای ترکیبی و تاکتیکی، بازی های یک ضرب و دو ضرب رو به جلوی خیلی خوب را ببینند. واقعا فکر می کنم همه هوادارانی که حضور پیدا کنند بهره خواهند برد. هواداران، مربیان و بازیکنان تیم از بازی فردا لذت خواهند برد مطمئنا مثل همیشه انگیزه بسیار بالایی داریم، با روحیه جنگجویانه بسیار بالایی بازی خواهیم کرد و سعی خواهیم کرد یک تعادلی بین تجربه بالای بازیکنان ژاپن و بازیکنان جوان خودمان به وجود بیاوریم ولی نگرش ما، انگیزه ما و تعهد ما مطمئنا بالا خواهد بود و مطمئنم مثل همیشه همه از عملکرد ما فردا راضی و مفتخر خواهند بود.

* دوست دارید راجع به کمیته اخلاق و پرونده آل اشپورت صحبت کنید. با توجه به بازی فردا می توانید پاسخ ندهید.

نه این مسائل را برای آینده مطرح خواهیم کرد چون بازی بسیار جذاب و مهمی فردا خواهیم داشت و الان باید فضا را برای هواداران جذاب کنیم که فردا بیایند و ما هم روی بازی تمرکز کنیم. این بازی هایی که شما گفتید خیلی بازی کوچکی است  که متعلق به زمین دیگری است و بعدا انجام خواهیم داد. مطمئنا بازی بسیار جذاب و خوبی خواهد بود و هواداران بیایند و آن را از نزدیک ببینند.

اعلام خودخواسته ترکیب تیم ملی و غافلگیری فردوسی پور!
سورپرایز کی‌روش برای برنامه نود اعلام ترکیب تیم ملی بود. او قبل از خداحافظی و قبل از قطع ارتباط تصویری، ترکیب تیم ملی را به عوامل پشت صحنه برنامه نود اعلام کرد که فردوسی پور اسامی ۱۱ بازیکن اصلی را به این شرح خواند: علیرضا حقیقی، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، احسان حاج صفی، ووریا غفوری، امید ابراهیمی، سعید عزت اللهی، رضائیان، دژاگه، امیری و سردار آزمون.

پاسخ آلمانی دایی به سئوال خبرنگاران
در تقویم نود، به دیدار ایران و آلمان که با استقبال زیاد خبرنگاران آلمانی برگزار شد، اشاره شد. در این بخش، قسمتی از صحبت‌های علی دایی مهاجم وقت تیم ملی که در روزهای اوجش قرار داشد، پخش شد که به زبان آلمانی به سئوال خبرنگاران پاسخ می‌داد. دایی به خبرنگاران آلمانی گفت که برابر تماشاگران زیادی که به ورزشگاه آزادی می‌آیند، شانس ایران برای پیروزی زیاد است.

افشای شب‌زنده داری بازیکنان تیم ملی و انتخاب علی پروین
یکی از مصاحبه‌شونده‌های برنامه این هفته، محمد بیاتی سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در سالهای دور بود. او در این مصاحبه بعد از سالها، شب زنده داری بعضی از بازیکنان بازیکنان تیم ملی در مسابقات سال ۱۹۵۸ توکیو را تایید کرد و گفت: هیچکس نبود که جلوی بازیکنان را بگیرد!

بیانی درباره دلیل عدم استفاده از ناصر حجازی و علی جباری هم تاکید کرد:
شادروان حجازی که خودش به اردو نیامد. علی جباری هم گوشه راست بود که این پست را به علی پروین دادم. بنابراین یا باید جباری را انتخاب می‌کردم یا پروین. البته وقتی جباری را در مسابقات المپیک گوشه راست گذاشتم در زمین راه رفت و برای همین دیگر از او استفاده نکردم.

خاکپور: این نسل می‌تواند حماسه بسازد
محمد خاکپور که در حال حاضر با تیم امید در تورنمنت غرب آسیا و در دوحه به سر می‌برد، گفت: هدفمان این بود که با حضور در این تورنمنت، مسابقات دی ماه را شبیه سازی کنیم. اعتقاد شخصی ام این است که این بازیکنان می‌توانند یکی از نسل‌های درخشان و به یادماندنی ایران باشند که حماسه خلق کنند و به المپیک صعود کنند ولی این مستلزم همدلی ملی است.

مناظره‌های ناتمام حقوقی و اخلاقی
بخش پایانی برنامه نود به مناظره هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته حقوقی و مقررات فدراسیون فوتبال با احمدرضا براتی اختصاص داشت و طرفین صحبتهایی را در دفاع و رد بعضی از قوانین اساسنامه فدراسیون فوتبال داشتند. بحثی که همانند سایر بحثهای این حوزه بدون نتیجه گیری خاصی و با توجه به پایان برنامه نود، به اتمام رسید.

آمار پیامکی برنامه نود در پایان این برنامه اعلام شد که محمد پنجعلی با ۲۲ درصد به عنوان بهترین مدافع میانی فوتبال ایران بعد از انقلاب انتخاب شد.