آموزش پهپادی نیروهای روسی توسط جمهوری اسلامی

0
359

به‌دنبال ادامه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارسال صدها پهپاد جمهوری اسلامی به روسیه، یک مقام ارشد آمریکایی در اظهاراتی گفت، شماری از نیروهای روسیه برای چگونگی استفاده از این پهپادها، دوره‌های آموزشی در ایران سپری کردند.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: «در طول هفته‌های گذشته و به عنوان بخشی از توافق ارسال پهپادها توسط جمهوری اسلامی به روسیه، مقامات روس دوره‌هایی آموزشی در ایران سپری کردند.»

او در ادامه افزود، جمهوری اسلامی صدها پهپاد که بخشی از آنها قابلیت حمل اسلحه دارند را به روسیه ارسال خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر در اظهاراتی با اشاره به احتمال استفاده از این پهپادها در جنگ اوکراین گفته بود، جمهوری اسلامی پیشتر هواپیماهای بدون سرنشین مشابهی را به یمن برای شبه‌نظامیان حوثی ارسال کرده است.

سالیوان پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، جمهوری اسلامی در ماه ژوئن پهپادهایی از نوع «شاهد-191» و «شاهد-129» را برای یک هیئت روسی به نمایش گذاشت، که قابلیت «مسلح شدن» داشتند.

العربیه به نقل از سی‌ان‌ان نوشت؛ این پهپادها به ضربات سنگینی که به اهداف وارد می‌کنند، شناخته شده و ممکن است روسیه از آنها برای حمله به پدافند موشکی «هیمارس» استفاده کند. هیمارس که پدافندی نقطه‌زن است، از جمله کمک‌های تسلیحاتی است که آمریکا به اوکراین ارائه کرد.

مقامات روس و جمهوری اسلامی از تایید خبر ارسال این پهپادها خودداری می‌کنند، اما این اقدام حاکی از افزایش همکاری‌های نظامی بین دو کشور است. امری که باعث نگرانی سایر کشورها شده است.

بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی غربی، مسکو در اولین هفته‌های حمله نظامی خود به خاک اوکراین، بخش بزرگی از پهپادهای خود را از دست داد.