آموزش نظامی حوثی‌ها در پادگان‌های حزب‌الله در لبنان

0
137

نصرالله ضمن اعلام حمایت از شبه‌نظامیان حوثی، آنها را بخشی از طرح موسوم به محور مقاومت در منطقه عنوان کرده است.

منابع آگاه، یکشنبه 25 آوریل 2021، در گفت‌و‌گو با روزنامه «النهار» لبنان از آموزش نظامی عناصر حوثی‌ در پادگان‌های حزب‌ الله در البقاع و جنوب لبنان خبر دادند.

به گفته این منابع به مقامات دولتی و امنیتی لبنان ابلاغ شده که حزب‌ الله عناصر حوثی را در اردوگاههایش در البقاع شمالی و جنوب لبنان آموزش نظامی می‌دهد، اما دولت و طرف‌های لبنانی ذیربط به این موضوع بی‌اعتنایی کرده‌اند.

این در حالی است که حزب ‌الله لبنان، دخالت در یمن را انکار نکرده و در این راستا حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌ الله در بسیاری از سخنرانی‌هایش ضمن اعلام حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن، آنها را بخشی از طرح موسوم به محور مقاومت در منطقه عنوان کرده است.

چراغ سبز جمهوری اسلامی

از سویی جمهوری اسلامی و در راستای رویکرد‌های مداخله‌جویانه‌اش در کشورهای منطقه به حزب ‌الله برای حمایت از حوثی‌ها چراغ سبز نشان داده که در این راستا تجربیات نظامی‌اش را در اختیار شبه‌نظامیان حوثی در جنگ علیه نیروهای دولت قانونی یمن بکار برند.

حمایت‌های حزب‌ الله از حوثی‌ها شامل ارائه آموزش نظامی در یمن از سوی کارشناسان حزب الله و علاوه بر آن آموزش عناصر حوثی در اردوگاههای نظامی در لبنان، سوریه و عراق می‌شود.

یک کارشناس امور یمن که خواست نامش فاش نشود، پیش‌تر در اظهارتی به «العربیه‌» گفته بود که «حزب ‌الله لبنان نقشی اساسی را در یمن بازی می‌کند و ایران به میزان زیادی برای آموزش نظامی حوثی‌ها از حزب‌ الله استفاده کرده است، چرا که قدیمی‌ترین گروه شبه‌نظامی مسلح وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه است و بر خلاف سایر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی، روابطی قوی و عمیق با رهبران جمهوری اسلامی دارد.

او همچنین افزود که حزب ‌الله در 4 زمینه تجربیات نظامی خود را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است.

1- طرح‌ریزی عملیات نظامی و استراتژیک: حزب الله در این زمینه تجربیات خود را به شبه‌نظامیان حوثی ارائه داد. این کارشناس احتمال این‌که عناصری ازحزب ‌الله در ابتدای جنگ یمن در صفوف مقدم جبهه در کنار حوثی‌ها عملیات نظامی داده باشند را بعید ندانست.

2- آموزش میدانی مانند کاربرد بمب‌ها و موشک‌های ضد زره و نحوه اداره عملیات از طریق مرزها علاوه بر نبرد نامتقارن که عناصر حوثی را برای نبردی نامتقارن علیه دشمن دارای توانمندیهای بالای نظامی و لجستیکی که کنترل آسمان یمن را به دست دارد، شامل می‌شود.

3- تبلیغات جنگ: حزب ‌الله لبنان در آموزش کارکنان فعال در بخش تبلیغات و رسانه جنگ حوثی‌ها ایفای نقش کرده و آنها را موفق به گذارندن دوره‌هایی در این زمینه کرده است.

افزون بر آن، نقش حزب الله به آموزش رسانه‌‌ای حوثی‌ها محدود نمی‌شود، بلکه آنها اقدام به حمایت رسانه‌ای از شبه‌نظامیان حوثی کرده است.

از سپتامبر 2014 که شبه‌نظامیان حوثی کنترل صنعا را به دست گرفتند، حزب‌الله لبنان ماشین اعلامی حوثی‌ها از جمله شبکه‌های «المسیره» و «الساحات» وابسته به جناح چپ یمن حامی شبه‌نظامی حوثی و سایت‌های خبری غیر از آن را در بر گرفته است.

العربیه نوشت؛ دولت‌های یمن و عربستان سعودی بارها طی سال‌های گذشته به ویدیوهای ضبط شده و اسنادی در مواضع نظامی تحت کنترل شبه‌نظامی حوثی دست یافتند که نشان می‌دهد حزب‌ الله در جنگ یمن نقش دارد و مشارکت آن به قبل از استیلاء بر صنعا پایتخت یمن برمی‌گردد.