آموزش داوری در استودیو برنامه 90

0
154

برنامه شب گذشته نود از ساعت ۲۲:۴۳ دوشنبه شب آغاز شد و به بررسی مسابقات هفته چهارم لیگ برتر و حواشی تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال پرداخت.

در ابتدای برنامه عادل فردوسی پور خبر داد امشب یک گفتگوی ویژه و مفصل خواهیم داشت و به همین خاطر بازی های مهم لیگ به اول برنامه منتقل شده است تا آن هایی که حوصله بیشتری دارند برای تماشای بحث پس از پخش مسابقات همراه بمانند.

اولین قسمت برنامه سوال نظرسنجی پیامکی بود که پرسیده شد ” قهرمان لیگ چهاردهم را پیش بینی کنید: ۱- استقلال ۲- پرسپولیس ۳- تراکتورسازی ۴- سپاهان ۵- فولاد ۶- سایر تیم ها.”

 68cc26fc21f4dc46ac9160320e224076_1076_

پس از پخش وله نظرسنجی فردوسی پور بینندگان را دعوت کرد در برنامه خودشان مشارکت کنند و با مراجعه به سایت برنامه نود نظرسنجی های برنامه های بعدی را پیشنهاد دهند و وارد اتاق فکر برنامه شوند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از وبسایت نود، پس از بازگشت به استودیو عادل فردوسی پور با اعلام اینکه ماه مرداد ماه تلخی بود درگذشت مهدی نفر خبرنگار خبرگزاری فارس و برنامه ورزش و مردم را تسلیت گفت. عادل با اعلام اینکه سیانکی گزارشگر سیما هم در کنار مهدی نفر در اتومبیل بود و به خاطر بستن کمربند ایمنی اتفاقی برایش نیفتاد از بینندگان خواهش کرد کمربند ایمنی خود را ببندند و سپس آیتم دلخراش مربوط به مهدی نفر پخش شد.

فردوسی پور همچنین خبر از زلزله شب گذشته در شهر ایلام داد که خدا را شکر تلفات نداده است اما هموطنان شب گذشته و امشب را در خیابان ها سر کرده اند. گزارش شد که پس لرزه ها امشب هم ادامه داشته و مردم خوزستان نیز در خیابان شب را به صبح رسانده اند.

کارشناس داوری این برنامه محمد فنایی بود که پس از خوشامد به وی خلاصه بازی راه آهن و فولاد خوزستان روی آنتن رفت.

در ادامه قرعه کشی مسابقه هفته قبل برنامه نود در خصوص پیش بینی بازی تیم های سپاهان و استقلال انجام شد که اسامی برندگان را می توانید از این طریق مشاهده کنید: برندگان قرعه کشی برنامه ۲۷ مرداد نود

پس از این بازی ۹۰ درجه پخش شد که معرفی کوتاهی از مسابقات هفته سوم لیگ برتر را دربر داشت.

سپس حاشیه بازی پدیده و صبا در مشهد به تصویر کشیده شد و بعد از بازگشت نکات آماری بازی راه آهن و فولاد مورد بررسی قرار گرفت.

در این لحظه برای اولین در ساعت ۱۱:۱۳ آمار افراد شرکت کننده در نظرسنجی پخش شد که ۴۶۳ هزار نفر در آن شرکت کرده بودند. بعد از آن راهنمای شرکت در مسابقه پیش بینی سایت برنامه نود پخش شد که ویدئوی آن را می توانید اینجا تماشا کنید: نحوه شرکت در مسابقه پیش بینی سایت

داوری بازی راه آهن و فولاد و پدیده با صبا پس از این قسمت پخش شد و در ادامه عادل فردوسی پور صحبت هایی در خصوص بازتاب های مطرح کردن بحث کارت های معافیت جعلی و سربازی بازیکنان فوتبال مطرح کرد.

آیتم جدید تقویم هفته که به مرور اتفاقات نوستالژیک مصادف با هفته جاری در تقویم تاریخ می پردازد در این لحظه با اجرای محمدحسین میثاقی پخش شد.

در ادامه به بهانه سفر به اصفهان و برگزاری بازی سپاهان و استقلال گزارشی از خشکی زاینده رود در اصفهان پخش شد که حسرت مردمان شهر را به دنبال داشته است.

پخش بازی سپاهان و استقلال همراه با حواشی آن و بررسی آمار بازی قسمت های بعدی برنامه بود که طبق آن مشخص شد این بهترین شروع فصل سپاهان تا کنون بوده است.

سپس آیتمی درباره عیادت از غلامحسین مظلومی پیشکسوت بیمار باشگاه استقلال پخش شد.

مراسم تقدیر از شکرانه داور بیمار فوتسال نیز که به همت برنامه نود کمک هایی برای وی جمع آوری شد بخش بعدی برنامه بود.

در ادامه برای اولین در ساعت ۱۲ نتایج نظرسنجی پخش شد که پس از شرکت ۸۵۲ هزار نفر ۳۶ درصد اعلام کردند پرسپولیس قهرمان لیگ برتر می شود، ۳۳ درصد استقلال ، ۲۰ درصد سپاهان ، ۷ درصد تراکتور ، ۳ درصد فولاد و ۱ درصد سایر تیم ها.

بررسی داوری مسابقه جنجالی تیم های استقلال و سپاهان که در تمام طول هفته مورد اعتراض مسئولان استقلال بود بخش بعدی برنامه بود که محمد فنایی کارشناس برنامه اعتقاد داشت حرکت خسرو حیدری در محوطه جریمه برابر سپاهان پنالتی بود و همچنین گل تیم سپاهان هم سالم بود و در شرایط آفساید به ثمر نرسید.

پس از آن مسئولان برنامه دست به کار جالبی زدند و فردوسی پور و فنایی با یک توپ سعی در شبیه سازی خطای خسرو حیدری برابر خلعتبری را داشتند که اتفاقات جالبی را رقم زد.

مسابقه تیم های تراکتورسازی و ملوان بازی بعدی بود که پخش شد.

پس از آن حواشی مسابقه پرسپولیس در برابر ذوب آهن به روی آنتن رفت و در ادامه نکات آماری این دو بازی بررسی شد.

بخش ایران ۹۰ مازندران، قسمت بعدی برنامه بود که در شهر نور تهیه شد و بخش عمده آن اختصاص به مصاحبه با حنیف عمران زاده بازیکن شمالی تیم استقلال داشت که وی مدعی بود پس از دوره هایی که فوتبال ایران روی کاکل آذری ها و سپس جنوبی ها می چرخید اکنون مملو از استعدادهای شمالی شده است.

آیتم پیش نمایش بحث بررسی اساسنامه فدراسیون فوتبال پس از ایران نود ۹۰ پخش شد تا دریچه آغاز بحث در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال را باز کند.

منصور عظیم زاده رئیس سابق روابط بین الملل فدراسیون فوتبال و هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته تدوین قوانین فدراسیون فوتبال مهمانان مناظره درخصوص این بحث بودند.

 55c46dd5e5990f82bd37216c8de917e3_1076_

نصیرزاده ابتدا صحبت هایش را با عذرخواهی از علی دایی و اهالی فوتبال آغاز کرد و گفت از قول من نوشته اند با قوانین جدید دایی منتظر محرومیت باشد در حالی که منظور من این بود و در ادامه این بحث کش پیدا کرد.

همان ابتدا براتی کارشناس حقوقی روی خط آمد و نسبت به ریاست نصیرزاده بر کمیته تدوین قوانین فدراسیون فوتبال به دلیل نداشتن مدرک حقوق انتقاد کرد.

در این میان و در حالی که هنوز مناظره آغاز نشده بود فردوسی پور اعلام کرد یک خبر فوری باید اعلام کنیم و به همین خاطر ارتباط تلفنی برقرار شد با کولیوند رئیس سازمان امداد و نجات و او پس از آمدن روی خط آخرین اخبار از زلزله ایلام را اعلام کرد و اینکه چندین پس لرزه تا امشب در این منطقه رخ داده است اما تنها چند مجروح بر جای گذاشته و خوشبختانه فوتی نداشته است.

پس از پایان مکالمه مناظره نصیرزاده و عظیم زاده درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال آغاز شد. در ابتدای بحث مصاحبه ای با نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال در همین خصوص نیز پخش شد.

بعد از بازگشت به استودیو بار دیگر سایت نود و امکانات آن برای بینندگان معرفی شد و مناظره ادامه پیدا کرد و عظیم زاده دلایل خود برای زیر سوال بردن انتخاب علی کفاشیان و انتخابات فدراسیون فوتبال را بیان کرد.

چند دقیقه بعد از ادامه پیدا کردن مناظره توسط فردوسی پور قطع شد تا بخش ۹۰ تا ۹۰ روی آنتن برود و استراحتی ایجاد شود.

حواشی مسابقه استقلال خوزستان و نفت تهران پس از ۹۰ تا ۹۰ پخش شد.

بازی سایپا و گسترش فولاد نیز مسابقه بعدی بود که پوشش داده شد.

سپس آمار بازی سایپا و گسترش فولاد پخش شد و خلاصه بازی تیم های پیکان و نفت مسجد سلیمان نیز به عنوان بازی آخر در ادامه روی آنتن رفت.

با اتمام بازی های لیگ جدول مسابقات و برنامه بازی ها و جدول گلزنان نیز مورد بررسی قرار گرفت و سپس داوری بازی تیم های استقلال خوزستان و نفت تهران و سایپا با گسترش فولاد کارشناسی شد که فنایی اعلام کرد یک پنالتی باید به سود سایپا اعلام می شد و یک بازیکن این تیم نیز از زمین بازی اخراج می شد. بررسی داوری مسابقه تراکتورسازی و ملوان آخرین قسمت کارشناسی داوری بود تا فنایی با خداحافظی برنامه را ترک کند.

بخش بعدی بررسی عملکرد لژیونرهای ایرانر در باشگاه های خارجی بود.

سپس مهمانان به استودیو بازگشتند و مناظره ادامه پیدا کرد. در میان بحث این دو براتی کارشناس حقوقی نیز از طریق تلفن روی خط آمد و وارد بحث شد و درخصوص مسائل مختلف اساسنامه صحبت کرد.

در نهایت در ساعت ۲:۳۰ بامداد و در شرایطی که نصیرزاده و عظیم زاده همچنان در حال بحث کردن بودند عادل فردوسی پور برنامه را با خنده به پایان برد.