آمریکا 24 شخص و نهاد مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را تحریم کرد

0
186

ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه 20 سپتامبر 2020 ضمن تحریم 24 شخص و نهاد مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران موادی در اختیار دارد که امکان ساخت بمب هسته‌ای تا آخر سال جاری را به این کشور می‌دهد.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی روز یکشنبه فاش کرد که واشنگتن بیش از 24 فرد و نهادی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحات کلاسیک جمهوری اسلامی را تحریم می‌کند.

این مقام آمریکایی گفت واشنگتن باور دارد که جمهوری اسلامی مواد هسته‌ای کافی برای ساخت بمب هسته‌ای در پایان سال جاری را در اختیار دارد.

او همچنین افزود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه 21 سپتامبر یک فرمان اجرایی امضاء خواهد کرد که به آمریکا اجازه تحریم طرف‌های غیرآمریکایی که در زمینه تسلیحات کلاسیک با این همکاری کنند را می‌دهد.

این مقام آمریکایی همچنین از آغاز همکاری‌های جمهوری اسلامی و کره‌شمالی در زمینه موشک‌های دوربرد خبر داد.

پیش از این مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از فعال‌سازی مکانیسم ماشه و از سرگیری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی خبر داده و هشدار داده بود که واشنگتن متخلفان را مجازات خواهد کرد.

پمپئو در نامه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، نوشته: « در روزهای آینده، ایالات متحده طیف وسیعی از اقدامات بیشتر را برای تقویت اجرای تحریم های سازمان ملل و پاسخگو دانستن متخلفین، اعلام خواهد کرد. کارزار فشار حداکثری ما علیه رژیم جمهوری اسلامی تا زمانی که جمهوری اسلامی با ما به یک توافق جامع برای مهار تهدید های تکثیر سلاح و جلوگیری از گسترش هرج و مرج، خشونت و خونریزی نرسد، ادامه خواهد یافت.»

او در بخش دیگری از نامه‌اش نوشت: « امروز، بازگشت تحریم ها گامی به سوی صلح و امنیت بین المللی است. توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ جمهوری اسلامی را وادار نکرد تا مطابق وعده به «جامعه ملل» بپیوندد.

العربیه نوشت؛ در عوض، ملاها ثروت تازه بدست آورده خود را برای دامن زدن به مرگ و ویرانی از یمن تا عراق و از لبنان تا سوریه استفاده کردند – که این پیامدی قابل پیش بینی بود. اگر اقدام ایالات متحده برای بازگرداندن تدابیر سازمان ملل وجود نداشت، رژیم جمهوری اسلامی به زودی با آزادی بیشتری قادر به خرید و فروش اسلحه در سراسر جهان می شد. به دلیل ناکامی ها برجام، جمهوری اسلامی تقریبا پنج سال به انقضای محدودیت های برنامه غنی سازی اورانیوم و فعالیت های مربوط به بازفرآوری نزدیکتر شده است که این کشور را به طورغیر قابل قبولی به یک توانایی ناگهانی و خطرناک هسته ای نزدیک می کند. اما، به لطف احیای سریع تحریم های سازمان ملل، جمهوری اسلامی اکنون موظف است فعالیت های مربوط به غنی سازی، باز فرآوری و آب سنگین را به حالت تعلیق درآورد. ما به بزرگترین کشور حامی تروریسم دسترسی به کشنده ترین سلاح جهان را نخواهیم داد. »