آمریکا یک نهاد جدید مالی برای نظارت بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایجاد کرد

0
273

سیگال مندلکر، رئيس “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” در خزانه‌داری آمریکا، از راه‌اندازی یک نهاد جدید مالی برای نظارت بهتر بر فعالیت‌های جمهوری اسلامی خبر داده است. این نهاد در راستای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایجاد شده است.

راه اندازی یک نهاد مالی جدید با هدف نظارت بهتر بر فعالیت‌های “تروریستی” و “بی‌ثبات کننده” جمهوری اسلامی اقدام جدید دولت ترامپ در راستای افزایش فشار بر جمهوری اسلامی است. سیگال مندلکر رئیس “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی”(TFI) ، یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا این خبر را اعلام کرده است.

مندلکر روز سه‌شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس) بیانیه مبسوطی درباره فعالیت‌های دفتر خود در عرصه مبارزه با تامین مالی تروریسم، پول‌شویی و همچنین قاچاق مواد مخدر در اختیار مجلس نمایندگان آمریکا قرار داد.

سایت رسمی وزارت خزانه داری آمریکا بیانیه کامل سیگال مندلکر را منتشر کرده است. گزارشی ده صفحه‌ای که موضوع جمهوری اسلامی و مقابله با فعالیت‌های این کشور بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را تشکیل می‌دهد.

رئوس گزارش مندلکر

به باور سیگال مندلکر، شش اولویت دفتر “تروریسم و اطلاعات مالی” در مقابله با تراکنش‌های مالی غیرقانونی در سطح جهانی شامل رصد کردن فعالیت‌های مالی کره شمالی، روسیه، داعش، جمهوری اسلامی، پول مجازی (دیجیتال)، فعالیت‌های ناقض حقوق بشر و فساد (از جمله پول‌شویی) می‌شود.

در بیانیه مندلکر به اعمال ۱۵۰ مورد تحریم اشاره شده است؛ تحریم‌هایی که بیش از دو هزار فرد، نهاد، شرکت‌های کشتیرانی و هوایی را شامل می‌شوند.

افزون بر آن این دفتر در عرصه‌های معاملات ملکی، بانک‌ها، صنایع کشتیرانی خدمات مشاوره‌ای ارائه کرده است.

مندلکر از دریافت بیش از چهار و نیم میلیون گزارش درباره فعالیت‌های مشکوک مالی خبر داده و گفته است این دفتر در تعامل با سازمان‌های اطلاعاتی دیگر اقدام به شنود بیش از یکصد هزار تماس تلفنی کرده است.

در این بیانیه همچنین از ایجاد یک دفتر مالی ویژه برای نظارت بهتر بر فعالیت‌های مالی جمهوری اسلامی خبر داده شده است. این نهاد که “دفتر تلفیقی مسائل مالی جمهوری اسلامی” نام دارد یکی از نهادهای زیرمجموعه “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

مندلکر گفته است که “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” نقشی مرکزی در ارتباط با مقابله با تهدیداتی که متوجه امنیت ملی آمریکا است ایفا می‌کند.

اهداف فعالیت‌های این دفتر چنین اعلام شده است: مقابله با تامین مالی تروریسم، پول‌شویی، فعالیت‌های تسلیحاتی غیرقانونی، مقابله با رژیم‌های شرور، ناقضان حقوق بشر و تهدیدهای برخاسته از قاچاق مواد مخدر.

در بیانیه رئیس “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” تصریح شده است که این نهاد سال ۲۰۰۴ و در واکنش به حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ایجاد شده است.

موضوع مقابله با جمهوری اسلامی

مندلکر در بیانیه خود، به ایران جایگاه ویژه‌ای داده است. او پس از ارائه یک گزارش کلی، گزارش اصلی خود را با بخش جمهوری اسلامی آغاز کرده است.

مندلکر تاکید کرده است: «ایران بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان است و ما به سیاست اعمال فشار حداکثری خود علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم و از این طریق مانع فعالیت‌های تسلیحاتی، تروریستی و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه می‌شویم.»

مندلکر در گزارش خود به لیست افراد و واحدهای تحریم شده جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت تنها در یک روز در نوامبر سال گذشته، ۷۰۰ نفر، واحد و شرکت کشتیرانی و هوایی جمهوری اسلامی به لیست تحریم افزوده شدند.

مندلکر گفته که ۷۰ موسسه مالی مرتبط با ایران نیز شناسایی شده‌اند. رئیس دفتر “تروریسم و اطلاعات مالی” تصریح کرد که تعداد افراد، واحدها و شرکت‌های وابسته به دولت جمهوری اسلامی و یا مرتبط با جمهوری اسلامی که توسط دولت ترامپ تحریم شده‌اند به ۹۲۷ مورد افزایش یافته است.

سپاه قدس و حزب‌الله

در بیانیه سیگال مندلکر به فعالیت‌های سپاه قدس در سوریه و همچنین استفاده از کودکان در جنگ سوریه اشاره شده است. رئیس “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” تاکید کرده است که در این رابطه بانک مرکزی جمهوری اسلامی در فعالیت‌های مخرب و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند.
مندلکر همچنین به همکاری سپاه قدس با حزب‌الله و حماس اشاره کرده و از شبکه‌ای سخن گفته که با همراهی کشورهای روسیه و دولت جمهوری اسلامی در تامین نیازهای نفتی رژیم اسد نقش بازی می‌کند.

در بیانیه “دفتر تروریسم و اطلاعات مالی” همچنین به تحریم شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر اشاره شده است. مندلکر از نقش این شرکت هواپیمایی در ارسال جنگ‌افزار به سوریه سخن گفته و اعلام کرده است که پس از تحریم این شرکت، بسیاری از کشورهای جهان و از جمله شماری از کشورهای اروپایی اجازه تردد هواپیماهای این شرکت را لغو کرده‌اند.

مندلکر در عین حال شرکت‌ها و کشورهایی را که با جمهوری اسلامی همکاری اقتصادی دارند بار دیگر تهدید به مجازات کرده است. مندلکر در این باره چنین گفته است: «ما به همه شرکت‌ها و کشورهایی که تلاش دارند با فعالیت‌های خود تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی را دور بزنند هشدار می‌دهیم.» مندلکر گفته است که این اقدامات می‌توانند پیامدهای سنگینی برای آن‌ها به‌همراه داشته باشند.

به گزارش دویچه وله؛ آمریکا تا کنون بارها این شرکت‌ها و کشورها را تهدید کرده است که همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی به معنای قطع دسترسی به سامانه مالی آمریکا بوده و می‌تواند باعث توقف همکاری اقتصادی آن‌ها با آمریکا شود.