آمریکا پایگاه های نظامی جدید در عراق برپا می کند

0
179

ژنرال مارتن دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پنجشنبه 7 ژوئن اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در حال بررسی برپایی پایگاه های نظامی جدید در عراق برای مقابله با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است؛ اقدامی که اعزام شمار بیشتری از نظامیان آمریکایی را به عراق طلب می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دمپسی در جمع کوچکی از خبرنگاران در هواپیمای حامل او به شهر ناپُلی ایتالیا گفت: «این یکی از گزینه هایی است که در حال بررسی آن ها هستیم.»

او همچنین اذعان کرد که چنین اقدامی نیازمند اعزام شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی به عراق است.

این سخنان یک روز پس از آن مطرح می شود که باراک اوباما فرمان اعزام 450 نظامی آمریکایی را به عراق صادر کرد. فرمان اوباما با تلاش های آمریکا برای برپایی یک پایگاه نظامی جدید در استان الانبار به منظور آموزش به نیروهای عراقی و ارائه مشورت به آن ها در جنگ با شبه نظامیان داعش، همزمان شده است.

پایگاه جدید آمریکایی در پایگاه نظامی التقدم که تنها 25 کیلومتر از شهر رمادی مرکز استان الانبار فاصله دارد، برپا خواهد شد. شبه نظامیان داعش ماه گذشته شهر رمادی را تصرف کردند.

دمپسی، پایگاه التقدم را «سکویی» برای ارتش آمریکا به منظور توسعه حضور خود در عراق به منظور تشویق و توانا سازی نیروهای عراقی در جنگ با شبه نظامیان داعش توصیف کرد. او افزود که برنامه ریزی برای برپایی پایگاه های دیگر، تنها در سطح نظری نیست.

طرح افزایش نیروهای نظامی آمریکایی در عراق، تغییری در استراتژی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به شمار می آید که در معرض انتقادهای بسیاری مبنی بر عدم تلاش کافی در جنگ با داعش است.

اوباما اما همچنان به موضع خود در عدم اعزام نیروهای جنگی به عراق برای نبرد زمینی با داعش اصرار دارد.

پس از سخنان دمپسی، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هیچ طرح فوری یا مشخصی برای برپایی پایگاه های نظامی جدید در عراق وجود ندارد.»

اما دمپسی بار دیگر از امکان اعزام نیروهای آمریکایی اضافه و برپایی پایگاه های نظامی جدید سخن گفت. او در این باره گفت: «در سطح برنامه ریزی، مساله نظری نیست بلکه وارد فاز عملی شده است. ما در حال بررسی موقعیت های جغرافیایی، شبکه راه ها، فرودگاه ها و اماکنی هستیم که امکان ایجاد پایگاه ها در آن ها وجود دارد.»

او در عین حال گفت که برپایی پایگاه های نظامی دیگری در استان الانبار را بعید می داند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: «اما می توانیم یک پایگاه دیگری را در محور ممتد میان بغداد و تکریت، تا کروک و موصل، متصور شویم. از همین رو در حال بررسی این منطقه هستیم.»

او گفت که برپایی پایگاه جدید به چند هفته فعالیت نیاز دارد.

او ادامه داد: «پایگاه التقدم نیازمند سامانه های دفاعی جدید آمریکایی برای مقابله با حملات موشکی و خمپاره ای است.»

به گزارش العربیه؛ دمپسی افزود: «یکی از مزایای پایگاه التقدم این است که می تواند عشایر را جذب کند. عشایری که احساس امنیت نمی کنند می توانند به پایگاه آمریکایی دیگر در استان الانبار یعنی پایگاه هوایی عین الاسد بروند.»

او تاکید کرد: «استفاده از پایگاه التقدم به ما این امکان را می دهد تا به شمار بیشتری از عشایر آماده برای مقابله با گروه داعش برسیم.»

دمپسی پیش بینی کرد که عشایر نیرویی باشند که کنترل سرزمین های باز پس گرفته از داعش را در استان الانبار بر عهده بگیرند.

او ابراز اطمینان کرد که حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه التقدم به ارتش عراق در جنگ علیه شبه نظامیان داعش کمک خواهد کرد.

اما آزمون حقیقی آن است که آیا دولت عراق می تواند به شکاف های فرقه ای پایان دهد؟ دمپسی در این باره گفت: «هنگامی که مردم می گویند: آیا این پایگاه جدید قواعد بازی را تغییر خواهد داد؟ می گویم: نه.. این بخشی از حمله علیه داعش است که اعتبار آن را بالا می برد.»

او افزود: «عوامل تغییر دهنده قواعد بازی باید از درون دولت عراق ناشی شود.»