آمریکا می گوید که رژیم جمهوری اسلامی برای کشتن آمریکایی‌ها به طالبان پول می‌دهد

0
383

به گزارش سی ان ان، سرویس های اطلاعاتی آمریکا می گویند که جمهوری اسلامی به طالبان و دیگر گروه های مشابه برای کشتن آمریکایی ها و نیروهای ائتلاف بین المللی در افغانستان جایزۀ نقدی می دهد.

منابع اطلاعاتی آمریکا می افزایند که این کشور تنها در سال گذشته رد پول های پرداخت شده به طالبان بابت شش حملۀ نظامی از جمله یک حملۀ انتحاری به پایگاه هوایی بگرام را به دست آورده است. حملۀ انتحاری به پایگاه بگرام که بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در افغانستان است توسط گروه حقانی – از متحدان طالبان – صورت گرفت که به کشته شدن دو غیرنظامی و زخمی شدن هفتاد تن دیگر از جمله چهار تن از کارکنان دولت آمریکا منجر شد.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا و همچنین وزارت دفاع این کشور حملۀ انتحاری به پایگاه بگرام را بسیار پیچیده خوانده و گفته اند که این حمله برخی ضعف های امنیتی پایگاه های آمریکا را نیز برملا کرد. در این حمله به غیر از سوءقصدکنندۀ انتحاری ده تن از شورشیان طالب به روی سربازان آمریکایی آتش گشودند و عاقبت نیز همگی کشته شدند.

چند روز پس از حمله به پایگاه هوایی بگرام، ارتش آمریکا در سوم ژانویه قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس، را به وسیلۀ یک پهپاد در بغداد به قتل رساند. سی ان ان به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع آمریکا افزوده است که حمله به پایگاه بگرام از جمله استدلال های طرح شده در دولت آمریکا برای به قتل رساندن قاسم سلیمانی بوده است.

سرویس های اطلاعاتی آمریکا می گویند که حمایت جمهوری اسلامی از عملیات نظامی طالبان و دیگر گروه های افراطی شورشی در افغانستان روند مذاکرات صلح در این کشور را به خطر انداخته است.

رادیوفرانسه نوشت؛ روز دوشنبه هفدهم اوت سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی دولت آمریکا را تنها مسئول و مسبب وضعیت امروز افغانستان خواند و اظهارات وزیر امور خارجۀ آمریکا مایک پمپئو را تکذیب کرد که هفتۀ گذشته جمهوری اسلامی را متهم ساخت که به طالبان اسلحه و تجهیزات نظامی می دهد.