آمریکا: مذاکرات وین برای بازگشت به توافق هسته‌ای ناموفق بود

0
207

در واکنش به پایان بی‌نتیجه دور هفتم مذاکرات وین و متوقف شدن روند مذاکرات بنا به درخواست جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا برای اولین بار از عدم موفقیت مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی خبر داد.

در هیمن رابطه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه، 17 دسامبر، ضمن اشاره به این‌که کشورش از طریق واسطه‌ها به جمهوری اسلامی اطلاع‌ داده که از پیشرفت‌های هسته‌ای آن آگاه است، گفت مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی آن‌طور که باید پیش نمی‌رود و به‌نظر می‌رسد راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نخواهیم یافت.

ساعتی پیش از این کاخ سفید نیز در واکنش به ناکام ماندن مذاکرات وین و موضع جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت رفع تحریم‌ها، اعلام کرد که آمریکا لغو تحریم‌ها در برابر پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای را تایید می‌کند اما عملکرد ایران تاکنون نشان داده که این کشور به توافق هسته‌ای متعهد نبوده است.

دور هفتم مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی، جمعه بنا به اعلام انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی، طبق درخواست مقامات جمهوری اسلامی و بدون دست‌یابی به نتیجه‌ای پایان یافته است.

العربیه نوشت؛ انریکه مورا ضمن اشاره به احتمال از سر گیری دور بعدی مذاکرات وین در آینده‌ای نزدیک، گفت نه چند ماه بلکه تنها چند هفته برای دست‌یابی به توافق زمان باقی مانده است.

او در ادامه افزود «در دور هشتم مذاکرات وقت‌ چندانی برای دست‌یابی به توافق با جمهوری اسلامی نخواهیم داشت.»

متوقف شدن مذاکرات در حالی است که جمهوری اسلامی طی هفته جاری از پیشرفت‌هایی در روند آن خبر داده و تاکید کرده بود که مذاکرات طی چند روز ادامه خواهد داشت.

از سویی در واکنش به توقف دور هفتم مذاکرات بنا به درخواست مقامات جمهوری اسلامی، تروئیکای اروپایی شامل کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه جمعه بر ضرورت متوقف شدن فعالیت‌های تنش‌زای هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکید کردند و در اشاره به کوتاه‌تر شدن زمان گریز هسته‌ای جمهوری اسلامی، اعلام داشتند که تنها چند هفته تا بی‌فایده شدن توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی زمان باقی‌مانده است.

این کشورها ضمن ابراز ناامیدی نسبت به متوقف شدن مذاکرات، گفتند که تصمیم جمهوری اسلامی به توقف مذاکرات به‌رغم پیشرفت‌های فنی حاصله طی 24 ساعت آخر آن انجام شده است.