آمریکا مجوز تامین قطعات هواپیماهای “ای‌تی‌آر” را صادر کرده است

0
189

وزارت خزانه‌داری آمریکا به یک شرکت فرانسوی-ایتالیایی مجوز داده است تا قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماهای ساخت این شرکت را در اختیار ایران‌ایر قرار دهد.

شرکت هواپیماسازی “ای‌تی‌آر” اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا به این شرکت اجازه داده است تا قطعات یدکی مورد نیاز هواپیماهای ساخت این شرکت فرانسوی-ایتالیایی را در اختیار ایران‌ایر قرار دهد.

دولت ایالات متحده آمریکا، پیش از این، درباره انجام هرگونه معامله با طرف‌های جمهوری اسلامی بدون اخذ مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، به شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی از جمله شرکت‌های هواپیمایی، هشدار داده بود.

در پی امضا توافق جامع اتمی میان جمهوری اسلامی و کشورهای قدرتمند جهان و رفع تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی، شرکت ای‌تی‌آر اعلام کرد که برای تامین حدود ۴۰ فروند هواپیمای تروبوپراپ از نوع “ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰” با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر قراردادی یک میلیارد یورویی به امضا رسانده است.

در اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ اولین سری، به تعداد چهار فروند از هواپیماهای “ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰” تحویل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر شد و این هواپیماها در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشستند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای حمل و نقل هوایی، جمهوری اسلامی در حال حاضر ۱۳ فروند هواپیمای “ای‌تی‌آر ۷۲ اس” در ناوگان حمل و نقل هوایی خود در اختیار دارد.

بنا به گزارش این پایگاه خبری، وزارت خزانه‌داری آمریکا این مجوز را در ماه آوریل (حدود چهار ماه پیش) برای شرکت ای‌تی‌آر صادر کرده، اما این خبر رسانه‌ای نشده بود.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ به گزارش پایگاه خبری دنیای حمل و نقل هوایی، مهلت این مجوز روز ۳۰ آوریل ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد.