آمریکا مجوز استفاده از قرص فایزر را به‌عنوان نخستین درمان خانگی کرونا تایید کرد

0
209

سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر (يک دی) مجوز استفاده از نخستین قرص علیه بیماری کووید-۱۹ را صادر کرد. شرکت داروسازی فایزر این قرص را تولید کرده است و بیماران می‌توانند آن را در خانه مصرف کنند تا از بدتر شدن علائم بیماری جلوگیری شود.

این مجوز در حالی صادر شد که موارد بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در پی ابتلا به کرونا در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش است و مقامات درمانی نسبت به سونامی ابتلاهای جدید از نوع اومیکرون هشدار می‌دهند.

متخصصان می‌گویند که قرص پاکسلووید [تولید شرکت فایزر] راهی سریع‌تر و ارزان‌تر برای درمان کووید-۱۹ در روزهای ابتدایی ابتلا است. تمام داروهایی که پیش از این برای کووید-۱۹ تجویز شده است، نیاز به تزریق دارند.

یورونیوز نوشت؛ پیش بینی می‌شود که قرص ضدویروسی شرکت مرک نیز به زودی مجوز دریافت کند. اما داروی شرکت فایزر به دلیل عوارض جانبی کمتر و اثربخشی بیشتر از جمله کاهش نزدیک به ۹۰ درصدی بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در میان بیمارانی که احتمال می‌رود به بیماری شدید مبتلا شوند گزینه بهتری شمرده شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا، قرص فایزر را برای بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال به بالا که تست کرونای آن‌ها مثبت است مجاز اعلام کرد. البته علائم اولیه در این افراد باید به گونه‌ای باشد که پزشکان احتمال بدهند ممکن است در بیمارستان بستری شوند. افراد مسن و افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند از این قرص استفاده کنند. کودکان نیز باید دست‌کم ۴۰ کیلوگرم باشند تا مجاز به استفاده از این قرص باشند.