آمریکا عدم پاسخگویی جمهوری اسلامی به ابهامات آژانس را بسیار نگران‌کننده دانست

0
190

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عدم پاسخگویی جمهوری اسلامی به ابهامات آژانس پیرامون آثار اورانیوم، طبق تعهدات تهران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، را بسیار نگران‌کننده عنوان کرد.

نماینده آمریکا در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام، روز پنجشنبه گفت: «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم بدون تاخیر همه سوالات اختلاف‌برانگیز را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن کند.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه با اشاره به اینکه هنوز جمهوری اسلامی توضیحات کافی درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در 3 مرکز هسته‌ای این کشور نداده است، بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست با شفافیت عمل کرده و برای اعتمادسازی اطلاعات لازم را در اختیار آژانس قرار دهد.

العربیه نوشت؛ نماینده آمریکا ادامه داد: «همکاری جمهوری اسلامی با آژانس ضروری است و باید کامل باشد. ما در گذشته قول‌هایی از جمهوری اسلامی شنیده‌ایم که پاسخ‌های رضایت‌بخشی را ارائه خواهد داد، اما تاکنون هیچ پاسخی نداده است. شورای حکام مسئولیت انجام اقدامات مناسب برای حفظ یکپارچگی سیستم پادمان بین‌المللی را بر عهده دارد.»

وی تصریح کرد: «از دبیرکل آژانس درخواست می‌کنیم در مورد تحولات همکاری جمهوری اسلامی پیش از نشست بعدی در ماه سپتامبر به ما اطلاع دهد تا بتوانیم پاسخ‌های لازم را آماده کنیم.»