آمریکا “شیردال” یک اثر باستانی ایرانی را به منظور اثبات حسن نیت بازگرداند

0
199

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا از بازگرداندن یک اثر باستانی ایرانی معروف به “شیردال” به این کشور خبر داد.

 بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، این کشور در 25 سپتامبر یک شیء تاریخی مصادره شده را به ایران مسترد کرده است.

این اثر ارزشمند تاریخی ،در سال 2003 در آمریکا از یک قاچاقچی عتیقه جات مصادره شده بود.

بازگرداندن این اثر تاریخی اقدامی برای اثبات حسن نیت واشینگتن نسبت به تهران ارزیابی شده است .

بر اساس این گزارش، اثر باستانی مسترد شده ، یک جام شیردال باستانی متعلق به قرن هفتم میلادی است که طبق توییتری که وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی منتشر کرده، “احتمالا از غاری در شمال غربی ایران به سرقت رفته است”.

این جام در سال 2003 از یک قاچاقچی آثار باستانی و عتیقه‌جات مصادره شده بود و آمریکا می‌گوید نظر به اینکه میراث فرهنگی و همچنین مردم ایران مورد احترام آمریکا می باشند، آن را به ایران مسترد کرده است.

شیردال، موجودی افسانه‌ای است که ترکیبی از تن شیر و سر عقاب دارد. ایرانیان باستان بر این باور بودند که شیردال‌ها دارای قدرت شفابخش و همچنین پاسبانی از گنجینه‌ها می باشند. طرح این موجود افسانه‌ای در بسیاری از مجسمه‌ها و بناهای باستانی ایران به کار رفته‌ است.

بازگرداندن این اثر باستانی همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران و هیات بلندپایه همراه وی به نیویورک برای حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت می گیرد .

به گزارش عصر ایران؛ در این سفر وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از 34 سال با حضور وزرای خارجه کشورهای 5+1 با یکدیگر دیدار کرده و در مرحله پایانی، باراک اوباما نیز با همتای ایرانی خود حسن روحانی گفت و گوی تلفنی انجام داده است.