آمریکا: سازمان ملل کمک جمهوری اسلامی به حوثی‌ها را بررسی کند

0
315

آمریکا جمهوری اسلامی را به حمایت نظامی از شورشیان حوثی یمن برای حمله موشکی به عربستان سعودی متهم کرد. ایالات متحده از سازمان ملل خواست تا شواهد مربوط به پشتیبانی جمهوری اسلامی از شورشیان مسلح حوثی را بررسی کند.

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۸ نوامبر (۱۷ آبان) با محکوم کردن حمله موشکی گروه انصارالله یمن، وابسته به شبه‌نظامیان شیعه حوثی، به فرودگاه ریاض خواستار بررسی شواهد مربوط به نقش جمهوری اسلامی در این زمینه شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است: «این سیستم‌های موشکی قبل از جنگ داخلی در یمن وجود نداشته و ما سازمان ملل متحد را فرا می‌خوانیم تا شواهدی که نشان می‌دهد رژیم ایران جنگ یمن را برای جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای خود استمرار می‌بخشد، بررسی کند.»

بیانیه واشنگتن پیش از نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع انسانی در کشور جنگ‌زده یمن صادر شده است. قرار است این نشست پشت درهای بسته تشکیل شود.

عربستان سعودی بعد از این که فرودگاه “ملک خالد” ریاض مورد حمله موشکی قرار گرفت جمهوری اسلامی را به تسلیح موشکی حوثی‌ها و هدایت “مستقیم یک تهاجم نظامی” متهم کرد. جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

در پاسخ به ریاض، حوثی‌ها که کنترل صنعا، پایتخت یمن و بخش‌های وسیعی از کشور را در دست دارند تهدید کرده‌اند که هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی را مورد حمله قرار خواهند داد. هر دوی این کشورها در ائتلاف عربی بر ضد حوثی‌ها شرکت دارند.

به گزارش دویچه وله؛ کاخ سفید همچنین گفته است که در کنار عربستان سعودی علیه “تعرض‌های” ایران می‌ایستد که از جمله شامل “فراهم آوردن سلاح‌های غیرقانونی مانند موشک‌های بالیستیک” می‌شود.