آمریکا رئیس نیروهای بسیج مردمی عراق را تحریم کرد

0
47

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه 8 ژانویه 2021، فالح الفیاض رئیس نیروهای بسیج مردمی عراق، الحشد الشعبی را به دلیل نقض حقوق‌بشر و آماده‌سازی برای حملات تروریستی مورد تحریم قرار داد.

این وزارتخانه طی بیانیه‌ای گفت الفیاض عضو کمیته بحران متشکل از برخی رهبران الحشد الشعبی بود که برای سرکوب اعتراضات مردم عراق در سال 2019 توسط سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی تشکیل شده بود.

این بیانیه می‌افزاید: نیروهای الحشد الشعبی وابسته به رژیم جمهوری اسلامی اقدام به ترور فعالان سیاسی عراقی می‌کنند که خواستار انتخابات عادلانه و آزاد، احترام به اصول حقوق‌بشر و دولت پاک و صادق هستند.

پاسخگوکردن ناقضان حقوق‌بشر

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «فالح الفیاض و دیگر تندروان هوادار رژیم جمهوری اسلامی کشتار تظاهرکنندگان مسالمت‌جوی عراقی را مدیریت می‌کرده و هجوم سخت و منظمی را علیه دموکراسی و جامعه مدنی در عراق هدایت می‌کردند».

وی تأکید کرد که ایالات متحده به مبارزه خود با ناقضان حقوق‌بشر در عراق که به دنبال محروم کردن مردم از حق اعتراض مسالمت‌آمیز، تحقق عدالت و ریشه‌کنی فساد هستند ادامه خواهد داد.

تهدید به خروج نیروهای آمریکا

از سویی دیگر نیروهای بسیج مردمی عراق، الحشد الشعبی امروز جمعه مجدداً نیروهای آمریکایی را به اخراج از عراق تهدید کردند.

در این زمینه فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی و به نقل از یک تلویزیون وابسته به شبه‌نظامیان النجباء گفت: خروج آمریکایی‌ها از عراق نشانگر استقلال کشور از اشغالگران خواهد بود.

العربیه نوشت؛ وی در اشاره به کشتن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس رژیم جمهوری اسلامی و ابو مهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی عراق که سال گذشته در بغداد و با پهبادهای آمریکایی ترور شدند، گفت: ترور رهبران ما باید با اخراج اشغال‌گران پاسخ داده شود.