آمریکا رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت از تروریسم تحریم کرد

0
391

دولت ایالات متحده روز سه شنبه رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سه فرد دیگر را، به همراه یک بانک در عراق، به دلیل حمایت از تروریسم در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی و یک بانک به نام «البلاد» در عراق را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است.

در این بیانیه آمده است، علاوه بر آقای سیف، بانک البلاد و رئیس آن، یک مقام ارشد بانک مرکزی جمهوری اسلامی و یک مقام گروه شبه نظامی حزب الله لبنان نیز تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

بنا بر اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، این تحریم شدگان در انتقال میلیون‌ها دلار پول از طرف نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به حزب الله نقش داشته‌اند.

وزیر خزانه داری آمریکا در این بیانیه گفته است، «رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به نمایندگی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بطور پنهانی میلیون‌ها دلار را از طریق بانک اسلامی البلاد در عراق جهت تقویت و حمایت از خشونت و برنامه‌ افراطی حزب الله منتقل کرده است.»

استیون منوچین تاکید کرد که «ایالات متحده اجازه سوء استفاده گستاخانه و فزاینده جمهوری اسلامی از نظام مالی بین المللی را نخواهد داد. جامعه جهانی در برابر این تلاش‌های فریبکارانه جمهوری اسلامی، جهت تامین حمایت مالی از عوامل تروریستی وابسته به خود، باید همچنان هوشیار باقی بماند.»

گروه شبه نظامی شیعه حزب الله لبنان، که مورد حمایت جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی است، در اکتبر ۱۹۹۷ میلادی توسط وزارت خارجه ایالات متحده به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» شناخته شد و از اکتبر ۲۰۰۱ و تصویب قوانین مرتبط، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

به گزارش صدای آمریکا؛ «علی طرزعلی» دستیار معاون امور بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی، «ارس حبیب» رئیس و مدیرعامل بانک اسلامی البلاد در عراق، و همچنین «محمد قصیر» از مسئولان ارشد گروه حزب الله، دیگر افرادی هستند که امروز در فهرست سیاه حامیان تروریسم ایالات متحده قرار گرفتند.